• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Fine, Applied and Performing Arts / Konstnärliga fakulteten
  • HDK­-Valand - Academy of Art and Design / HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2020-)
  • Artistic Works / Konstnärliga arbeten HDK­-Valand
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Fine, Applied and Performing Arts / Konstnärliga fakulteten
  • HDK­-Valand - Academy of Art and Design / HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2020-)
  • Artistic Works / Konstnärliga arbeten HDK­-Valand
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vithetens konstkritiska organisationsprincip

Summary
När segregation och ojämlikhet diskuteras görs det ofta med utgångspunkt i frågor om representation och struktur. I denna essä undersöker jag vilken roll konstkritiken har i upprätthållandet och ifrågasättandet av ett segregerat och ojämlikt samhälle. Detta görs genom utvecklandet av ”vithetens konstkritiska organisationsprincip” för skapadet av det svenska medborgerliga subjektet.
Description of project
När dagens segregation och ojämlikhet i Sverige diskuteras görs det ofta med utgångspunkt i frågor om representation och struktur. I denna essä undersöker jag vilken roll konstkritiken har i upprätthållandet och ifrågasättandet av ett segregerat och ojämlikt samhälle. Detta görs genom utvecklandet av begreppet ”vithetens konstkritiska organisationsprincip” för skapadet av det svenska medborgerliga subjektet. Essän tar sin utgångspunkt i den social demokratiska välfärdsstatens appropriering av ett borgerligt estetiskt kulturbegrepp. Essän går vidare med att undersöka dess filosofiska grund och dess relation till frågan om vad politik innebär, och framförallt till frågan om det demorkatiska medborgarskapets universalitet. Särskillt stor vikt läggs vid bildningsbegreppetets funktion i 1930-talets demokratiska kulturpoltik, och dess relation till den svenska ekonomiska tillväxten fram till mitten av 1970-talet. Essän visar hur den estetiska kulturens bildningsbegrepp delar upp befolkningen i mer eller mindre bildade och mer eller mindre civiliserade. I essän undersöks vidare hur vi kan förstå den konstkritiska subjektiviteten som en central del av den medborgerliga subjektivitet som legitimerar den parlamentariska demokratiska systemet. Slutligen sätts den estetiska kulturen i relation till vår tids segregation och ojämlikhet. Detta diskuteras med utgångspunkt i hur den ekonomiska stagnationen sedan 1970-talat kan förstås i relation till den estetiska kulturen och vad jag kallar ”vithetens konstkritiska organisationsprincip”. Essän argumenterar för att detta är ett outforskat perpsektiv på konstkritiken som är avgörande för hur vi kan förstå framförallat två rörelser i dagens samhälle. Dels liberala konstnärer, debattarer och forskare som idag likställer liberalismens kris med konstens kris, och dels den växand grupp aktörer för vilket behovet av att dekolonisera konstens institutioner är så akut.
Type of work
Litterär essä
Published in
Paletten # 321-322
Link to web site
Den fackgranskade och publicerade essän bifogas
URI
http://hdl.handle.net/2077/68115
Collections
  • Artistic Works / Konstnärliga arbeten HDK­-Valand
Date
2020-12-18
Creator
Svensk, Fredrik
Keywords
estetisk kultur
kulturpolitik
bildning
konstkritisk subjektivitet
medborgarskap
civilisation
liberalismens kris
vithet
strukturell rasism
Publication type
artistic work
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV