• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den rättighetsbaserade förskolan

En studie om barns delaktighet och rättigheter i förskolan

Abstract
AbstractDen 1 januari 2020 blev FN:s konvention om barns rättigheter (barnkonventionen) till svensk lag. Den nya lagensyftar till att skapa en grund för ett mer barnrätts baserat synsätt i all offentlig verksamhet, där bland även förskolan. Den nya lagen innebär således ett större ansvarstagande för förskollärarna som ska ha kännedom om vad konventionen innebär och hur de bör arbeta för att beakta barns rättigheter i förskolan utifrån den nya lagen. Innan lagen trädde i kraft fanns det en förskola i Sverige som utgick från barnkonventionen i förskoleverksamheten för att göra den till en del av barnens vardag. 2013 skapadeUNICEF en ny arbetsmodell för skolor som är uppbyggd på barnkonventionen. Denna rättighetsbaserade modell utgår från barnkonventionen och syftar till att stärka respekt, skydd och främja barns rättigheter. Denna studie ger en inblick i hur en rättighetsbaserad förskola arbetar med barns delaktighet och hur barnets rättigheter beaktas i förskolan utifrån pedagogernas synsätt. De frågor som undersöks i studien är: 1. Hur beskriverpedagogerna att de arbetar med att göra barnen delaktiga? 2. Hurbeskriver pedagogerna deras arbetemed barns rättigheterinom förskolan?Studien baseras på en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer genomfördes på en förskola som arbetar utifrån UNICEF:s arbetsmodell och utgår frånbarnkonventionen i sitt arbete. Resultatet av studien visar att pedagogerna och förskolan arbetar med barnens delaktighet genom att ge dem inflytande och gör barnen till medskapare i verksamheten kring beslut om miljöer och aktiviteter. I resultatet framgår det att pedagogernas syn på delaktighet inte endast handlade om att inkludera barnens röst i verksamheten utan även sudda ut en ojämn maktrelation mellan de vuxna och barnen. I studien framgår det hur UNICEF:s arbetsmodell har fått pedagogerna att få ett nytt synsätt kring hur de kan arbeta med barns rättigheter och hur de utgår från allas lika värde-och rättigheter.
URI
http://hdl.handle.net/2077/68224
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
Examensarbete (329.2Kb)
Date
2020
Author
Forsén, Elin
Keywords
Barnsyn
delaktighet
barns rättigheter
barndomssociologin
barnkonventionen
förskola
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV