Show simple item record

dc.contributor.authorMuminovic, Alma
dc.contributor.authorLateef, Sameerah
dc.contributor.authorMitenkova, Alissa
dc.date.accessioned2021-04-12T12:14:55Z
dc.date.available2021-04-12T12:14:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68227
dc.description.abstractAbstractDenna studiessyfte är att belysa vilken roll den socialaoch fysiska miljönspelar förbarns verbalaspråkutveckling i förskolan. Studien har en kvalitativ ansats och med hjälp av den kvalitativa intervjustudie undersöker vi vilka övervägande förskollärarnatar vid utformningen av socialaoch fysiska miljön för att främja barns verbala språkutveckling. Vi försöker även ta reda på vilka eventuella hinder och möjligheter förskollärarna stöter på i arbetet med barns verbala språkutvecklingen i dessa miljöer. Huvudsakligen tittar vi på vilken inverkan dessa miljöer har på barns språklärande ur förskollärarnasperspektiv. I undersökningen ingick treutvalda förskolor och vi intervjuade fyra förutbestämda förskollärare för att få deras uppfattningpå barns verbala språkutveckling samtvilken roll spelar dessa miljöer på barns lärande. Resultatet visar att förskollärarna är medvetna om att förskolans sociala och fysiska miljöhar stor betydelse och inverkan på barns lärande ur ett språkperspektiv. Slutsatsen är att förskollärarna arbetar medvetet av organiseringoch arrangering av dessa miljöer,där barnen kan samspela och integrera med varandra.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectVerbala språkutvecklingsv
dc.subjectfysisk miljösv
dc.subjectsocialmiljösv
dc.subjectsamspelsv
dc.subjectförskollärarens perspektivsv
dc.titleBarns verbala språkutveckling i den sociala och fysiska miljönsv
dc.title.alternativeEn intervjustudie om hur förskollärare stödjer barns språkutveckling i förskolansv
dc.typeTextsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record