Förskollärares syn på arbetetmed barn som anses ha problemskapande beteende i förskolan
Abstract
AbstractSyftet med denna studie är att få bättre kunskap om förskollärares uppfattningar kring bemötandet av barn som anses ha problemskapande beteenden. I vår studie har vi använt oss av en kvalitativ ansats där vi har intervjuat sex förskollärare, varav tre förskollärare jobbar i en förskoleklass och de resterande tre på en förskola. Intervjuerna dokumenterades med hjälp av ljudinspelning. Studiensfrågeställningar är följande: 1. Vilka uppfattningar har förskollärarna om barn som anses ha problemskapande beteende? 2. Vilka utmaningar stöter förskolläraren på i arbetet med att skapa en inkluderande miljö för dessa barn? 3. Vilka strategier använder förskolläraren kring möten med barn som anses ha problemskapande beteenden?Studiens resultat visar på att förskollärarna uttrycker liknande samt skilda uppfattningar rörande begreppet barn som anses ha problemskapande beteende. Vidare framkommer det att problemskapande beteende är ett komplext och negativt laddat begrepp enligt pedagogerna. Resultatet visar även att majoriteten av förskollärarna upplever en frustration och uttrycker att det finns utmaningar i verksamheten för att skapa en inkluderande miljö för dessa barn. En av orsakerna till frustrationen bland förskollärare är för lite kunskap i arbete med barn som anses ha problemskapande.
View/ Open
Date
2020Author
Krekovce, Iljmihan
Kochar, Karin
Keywords
Förskollärare
barn i behov av särskilt stöd
problemskapande beteende
förhållningssätt
strategier
Language
swe