• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vi kan inte bara programmera om våra hjärnor

En kvalitativ intervjustudie om pedagogers bemötande och uppfattningar beträffande normer, kön och jämställdhet i förskolan.

Abstract
Det yttersta syftet med vår studie har varitatt undersöka ifall förskollärare påvisar att det görs skillnad i bemötande av barn utifrån deraskön. Vi vill också med vår uppsats upplysa om vikten av bemötande, varför genusarbetet är viktigt i verksamheten, samt att tankar och handlingar beträffandenormer påverkar barn i tidig ålder. Våra frågeställningar innefattar därför om förskollärarna ser ifallde själva gör skillnad i sitt bemötande av barn, hur normer kommer till uttryck i verksamheten, samt hur de ser på arbetet med genus. Vi har intervjuat fyra förskollärare som befinner sig i verksamheter i olika delar av Sverige, samt är i olika åldrar. Intervjusvaren har vi därefter transkriberat, diskuterat och reflekterat kring, samt jämförtmed tidigare forskning som berör ämnet. Förskollärarnas svar på frågorna har också jämförts med varandra, för att hitta likheter och skillnader i deras tankesätt kring dessa ämnen. Vi kom under studien fram till att de flesta intervjuade förskollärarna tänker likadant och delar en liknande syn på vikten av att arbeta med genus, normer och jämställdhet. De är alla eniga om att det är viktigt att arbeta med detta för att vår framtid, barnen, ska utvecklas till bra samhällsmedborgare. De alla trycker även påattbarnen ska få vara och bli som de vill, oberoende av kön och de normer som råder i dagens samhälle.
URI
http://hdl.handle.net/2077/68312
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
Examensarbete (568.5Kb)
Date
2020
Author
Roting, Jennie
Ryynänen, Katinka
Keywords
genus
jämställdhet
bemötande
pedagogers bemötande
jämställdhetsarbete
kön
normer
könsnormer
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV