Vi kan inte bara programmera om våra hjärnor
En kvalitativ intervjustudie om pedagogers bemötande och uppfattningar beträffande normer, kön och jämställdhet i förskolan.
Abstract
Det yttersta syftet med vår studie har varitatt undersöka ifall förskollärare påvisar att det görs skillnad i bemötande av barn utifrån deraskön. Vi vill också med vår uppsats upplysa om vikten av bemötande, varför genusarbetet är viktigt i verksamheten, samt att tankar och handlingar beträffandenormer påverkar barn i tidig ålder. Våra frågeställningar innefattar därför om förskollärarna ser ifallde själva gör skillnad i sitt bemötande av barn, hur normer kommer till uttryck i verksamheten, samt hur de ser på arbetet med genus. Vi har intervjuat fyra förskollärare som befinner sig i verksamheter i olika delar av Sverige, samt är i olika åldrar. Intervjusvaren har vi därefter transkriberat, diskuterat och reflekterat kring, samt jämförtmed tidigare forskning som berör ämnet. Förskollärarnas svar på frågorna har också jämförts med varandra, för att hitta likheter och skillnader i deras tankesätt kring dessa ämnen. Vi kom under studien fram till att de flesta intervjuade förskollärarna tänker likadant och delar en liknande syn på vikten av att arbeta med genus, normer och jämställdhet. De är alla eniga om att det är viktigt att arbeta med detta för att vår framtid, barnen, ska utvecklas till bra samhällsmedborgare. De alla trycker även påattbarnen ska få vara och bli som de vill, oberoende av kön och de normer som råder i dagens samhälle.
View/ Open
Date
2020Author
Roting, Jennie
Ryynänen, Katinka
Keywords
genus
jämställdhet
bemötande
pedagogers bemötande
jämställdhetsarbete
kön
normer
könsnormer
Language
swe