Show simple item record

dc.contributor.authorSvärd, Caroline
dc.contributor.authorStacke, Emma
dc.date.accessioned2021-04-21T13:04:51Z
dc.date.available2021-04-21T13:04:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68314
dc.description.abstractAbstractDetta är en intervjustudie som syftar till att undersöka och beskriva pedagogers upplevda förutsättningar att arbeta med teckenstöd i förskolan, samt att undersöka hur pedagogerna upplever det praktiska teckenstödsarbetet i jämförelse med styrdokumentens riktlinjer. Frågeställningarna för studien är: •Vilka uppfattningar om teckenstöd finns bland pedagogerna i studien?•Vilka förutsättningar anser pedagogerna att de har fått för att arbeta med teckenstöd?•Hur beskrivs förutsättningarna påverka arbetet med teckenstöd?Som bakgrund beskrivs både teckenstödsbegreppet samt en historisk tillbakablick över teckenstöd. Dessutom inkluderas en översikt över förskolans styrdokument och de förändringar som gjorts sedan 1981 fram till 2018. Tidigare forskning inom teckenstöd och teckenkommunikation ger en generell överblick över forskningsfältet, vilken återkopplas till i studiens slutdiskussion för jämförelser.De teoretiska utgångspunkterna i studien är fenomenografi och sociokulturellt perspektiv, och dessa har använts för att analysera och begripliggöra det empiriska materialet. Studien baseras på kvalitativa halvstrukturerade intervjuer, vilka genomfördes med 6 pedagoger. Intervjuerna resulterade i 38 sidor transkriberat material. Intervjudeltagarna är aktiva och utbildade pedagoger med erfarenhet av teckenstöd i förskolan.Resultatet visar att pedagogerna har olika uppfattningar om teckenstöd och om sina förutsättningar. De visar på varierande ekonomiska resurser, stöd från rektor samt fortbildningsmöjligheter. Flera upplever positiv stöttning i sitt arbetslag, och några nämner samverkan med hemmen. Rektorn samt den ekonomiska situationen har stor inverkan på teckenstödsarbetet. Även pedagogernas intresse och engagemang, samt vilken syn de har på teckenstöd påverkar både hur de uppfattar sina förutsättningar samt hur de arbetar med teckenstöd. Avslutningsvisdiskuteras studiens resultat i förhållande till tidigare studier av liknande karaktär, samt studiens relevans för yrkesprofessionen. Författarna ger förslag på ytterligare forskning på området.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectTeckenstödsv
dc.subjectTAKKsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectkommunikationsv
dc.subjectspråkutvecklingsv
dc.subjectAKKsv
dc.title”Det här klassiska: se möjligheterna, inte hindren”sv
dc.title.alternativeEn studie om pedagogers förutsättningar för arbete med teckenstöd i förskolansv
dc.typeTextsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record