Visa enkel post

dc.contributor.authorSchagerlind, Therese
dc.contributor.authorStosic, Magdalena
dc.date.accessioned2021-04-23T08:45:38Z
dc.date.available2021-04-23T08:45:38Z
dc.date.issued2021-04-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68330
dc.descriptionBackground: Diabetes mellitus is a disease that involves repeated and long-term patient – caregiver relationships – where the diabetes nurse should provide continuity, support and guidance for patients with diabetes mellitus. Digital healthcare meetings aim to help people achieve good and equal health and welfare. This form of care is also considered to promote both communication and the caregiver -patient relationship. Concerns and challenges with digital tools are described in previous research, such as how digitalisation affects the healthcare relationship. Due to the corona pandemic 2020, there was an increased use of digital care meetings, and by studying nurses' experiences of digital care meetings in diabetic care, we can gain a more profound understanding of how the tool can be used and utilized in the best way possible. Purpose: To describe nurses' experiences of digital care meetings in diabetic care. Method: A qualitative method of semi-structured interviews was used. Six nurses with experience in digital care meetings in diabetic care were interviewed with the help of an interview guide. The collected data was analysed using qualitative content analysis. Results: The experience of digital healthcare meetings resulted in a theme; "Digital care meetings in diabetic care - a complement to physical care meetings", with four categories and fourteen subcategories. Implementation of digital healthcare meetings; the pandemic as a catalyst and the implementation process. Benefits of digital healthcare meetings; increased flexibility, more effective follow-ups, beneficial from a societal perspective, promoted participation and the ability to share patient data. Challenges with digital healthcare meetings; limitations on performing physical examinations, administrative barriers, negative interaction aspects and technical challenges. Recommendations for the use of digital healthcare meetings; conditions for digital care meetings, especially beneficial in frequent follow-ups and less suitable for certain patient groups. Conclusion: The informants described positive experiences of digital healthcare meetings in diabetic care. The tool was described as flexible and was perceived to contribute to participation and equality for patients. The availability and functioning of the technical equipment were a prerequisite and at the same time was it a limitation that physical examinations could not be performed. Therefore, digital care meetings were described as a complement to the physical care meetings in diabetic care, especially favourable in frequent follow-ups.sv
dc.description.abstractBakgrund: Diabetes mellitus är en sjukdom som innebär upprepade och långvariga vårdrelationer – där diabetessjuksköterskan ska stå för kontinuitet, stöd och handledning av patienter med diabetes mellitus. Digitala vårdmöten ska bidra till att underlätta för människor att uppnå en god och jämlik hälsa och välfärd. Denna vårdform anses även främja kommunikationen och vårdrelationen mellan patienten och vårdaren. Farhågor och utmaningar med digitala verktyg finns beskrivet i tidigare forskning, till exempel hur digitaliseringen påverkar vårdrelationen. I samband med koronapandemin 2020 ökade användning av digitala vårdmöten och genom att studera sjuksköterskors erfarenheter av digitala vårdmöten inom diabetesvården, kan vi få en större förståelse för hur verktyget kan användas och utnyttjas på bästa sätt. Syfte: Att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av digitala vårdmöten inom diabetesvården. Metod: En kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer användes. Sex sjuksköterskor med erfarenhet av digitala vårdmöten inom diabetesvården intervjuades med hjälp av en intervjuguide. Insamlade data analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Erfarenheterna kring digitala vårdmöten mynnade ut i ett tema; ”Digitala vårdmöten i diabetesvården - ett komplement till fysiska vårdmöten”, med fyra kategorier och fjorton subkategorier. Implementering av digitala vårdmöten; pandemin som katalysator och införandeprocessen. Fördelar med digitala vårdmöten; ökad flexibilitet, effektivare uppföljning, fördelaktigt ur ett samhällsperspektiv, främjad delaktighet och möjlighet att dela patientdata. Utmaningar med digitala vårdmöten; begränsningar gällande fysiska kontroller, administrativa hinder, negativa interaktionsaspekter och tekniska utmaningar. Rekommendationer för användning av digitala vårdmöten; förutsättningar för digitala vårdmöten, särskilt fördelaktigt vid täta uppföljningar och mindre lämplig för vissa patientgrupper. Slutsats: Informanterna beskrev positiva erfarenheter av digitala vårdmöten inom diabetesvården. Verktyget beskrevs som flexibelt och upplevdes bidra till delaktighet och jämlikhet för patienterna. Att den tekniska utrustningen fanns på plats och fungerade var en förutsättning samtidigt var det en begränsning att inte kunde genomföra fysiska undersökningar. Därför beskrevs digitala vårdmöten som ett komplement till de fysiska vårdmötena inom diabetesvården, speciellt gynnsamt vid täta uppföljningar.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectDigitala vårdmötensv
dc.subjectdiabetesvårdsv
dc.subjectdiabetes mellitussv
dc.subjectsjuksköterskasv
dc.subjecterfarenhetersv
dc.subjectpersoncentrerad vårdsv
dc.titleSjuksköterskors erfarenheter av digitala vårdmöten inom diabetesvårdensv
dc.title.alternativeNurses ́ experiences of digital care meetings in diabetes caresv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post