Show simple item record

dc.contributor.authorBilling, Stina
dc.date.accessioned2021-05-06T11:34:08Z
dc.date.available2021-05-06T11:34:08Z
dc.date.issued2021-05-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68385
dc.description.abstractSyfte: Syftet för detta examensarbete har varit att utifrån tidigare utförda forskningsstudier undersöka innehåll och metoder för hur elever i skolämnet slöjd, kan undervisas för att utveckla kunskaper och förmågor för att vara delaktiga i att skapa ett ekologiskt hållbart samhälle Teori: De teoretiska utgångspunkterna har varit Aristoteles kunskapsbegrepp, Arne Naess ekosofi, Klas Sandell, Johan Öhman och Leif Östmans didaktiska uppdelning av olika miljöundervisningstraditioner samt Ulla Suojanens slöjddidaktiska teoribildning för hållbar utveckling. Metod: Metoden har varit systematisk litteraturstudie med kvalitativ metasyntes. Sökningen efter vetenskapliga publikationer inom ämnesområdet har gjorts systematiskt både med databassökning och manuell sökning. De kvalitativa forskningsstudierna som framkom i sökningen har granskats kritiskt utifrån hur de svarade mot syftet för detta arbete och utifrån kvalitetskriterier. De fem vetenskapliga artiklar som kvarstod efter granskningen har lästs noga för att finna resultat som svarar mot syftet och forskningsfrågorna. Resultaten har via en syntetiseringsprocess reducerats ner till åtta teman. Dessa beskrevs och jämfördes samt relaterades därefter till de teoretiska utgångspunkterna. Resultat: De fem olika teman för innehåll som blev resultatet av syntesen var miljöeffekter, livscykeltänkande, praktiska slöjdfärdigheter, kunskap och engagemang samt holistisk samverkan. De tre olika teman för metoder var arbeta i process, lärarens tydliggörande arbetssätt samt reflektion enskilt och i grupp. Dessa teman motsvarar undervisningsinnehåll som kan användas i slöjdundervisning för att möjliggöra för eleverna att utveckla kunskaper och förmågor för att de i sina liv ska kunna delta aktivt i att skapa ett ekologiskt hållbart samhälle. I resultatdiskussionen tydliggjordes vikten av att undervisning i slöjd om och för hållbar utveckling sker utifrån ett holistiskt förhållningssätt.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesVT21 IPS LAU927sv
dc.subjectslöjdsv
dc.subjectslöjdundervisningsv
dc.subjectslöjddidaktiksv
dc.subjectmiljödidaktiksv
dc.subjectekologisk hållbarhetsv
dc.subjecthållbar utvecklingsv
dc.subjectsystematisk litteraturstudiesv
dc.subjectkvalitativ metasyntessv
dc.subjectekosofisv
dc.subjectmiljöundervisningstraditionersv
dc.subjectlivscykeltänkandesv
dc.titleSLÖJDDIDAKTIK FÖR HÅLLBAR UTVECKLINGsv
dc.title.alternativeEn systematisk litteraturstudie med kvalitativ metasyntessv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record