dc.contributor.author | Billing, Stina | |
dc.date.accessioned | 2021-05-06T11:34:08Z | |
dc.date.available | 2021-05-06T11:34:08Z | |
dc.date.issued | 2021-05-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/68385 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet för detta examensarbete har varit att utifrån tidigare utförda forskningsstudier
undersöka innehåll och metoder för hur elever i skolämnet slöjd, kan undervisas för
att utveckla kunskaper och förmågor för att vara delaktiga i att skapa ett ekologiskt
hållbart samhälle
Teori: De teoretiska utgångspunkterna har varit Aristoteles kunskapsbegrepp, Arne Naess
ekosofi, Klas Sandell, Johan Öhman och Leif Östmans didaktiska uppdelning av olika
miljöundervisningstraditioner samt Ulla Suojanens slöjddidaktiska teoribildning för
hållbar utveckling.
Metod: Metoden har varit systematisk litteraturstudie med kvalitativ metasyntes. Sökningen
efter vetenskapliga publikationer inom ämnesområdet har gjorts systematiskt både
med databassökning och manuell sökning. De kvalitativa forskningsstudierna som
framkom i sökningen har granskats kritiskt utifrån hur de svarade mot syftet för detta
arbete och utifrån kvalitetskriterier. De fem vetenskapliga artiklar som kvarstod efter
granskningen har lästs noga för att finna resultat som svarar mot syftet och
forskningsfrågorna. Resultaten har via en syntetiseringsprocess reducerats ner till åtta
teman. Dessa beskrevs och jämfördes samt relaterades därefter till de teoretiska
utgångspunkterna.
Resultat: De fem olika teman för innehåll som blev resultatet av syntesen var miljöeffekter,
livscykeltänkande, praktiska slöjdfärdigheter, kunskap och engagemang samt holistisk
samverkan. De tre olika teman för metoder var arbeta i process, lärarens
tydliggörande arbetssätt samt reflektion enskilt och i grupp. Dessa teman motsvarar
undervisningsinnehåll som kan användas i slöjdundervisning för att möjliggöra för
eleverna att utveckla kunskaper och förmågor för att de i sina liv ska kunna delta
aktivt i att skapa ett ekologiskt hållbart samhälle. I resultatdiskussionen tydliggjordes
vikten av att undervisning i slöjd om och för hållbar utveckling sker utifrån ett
holistiskt förhållningssätt. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidat | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT21 IPS LAU927 | sv |
dc.subject | slöjd | sv |
dc.subject | slöjdundervisning | sv |
dc.subject | slöjddidaktik | sv |
dc.subject | miljödidaktik | sv |
dc.subject | ekologisk hållbarhet | sv |
dc.subject | hållbar utveckling | sv |
dc.subject | systematisk litteraturstudie | sv |
dc.subject | kvalitativ metasyntes | sv |
dc.subject | ekosofi | sv |
dc.subject | miljöundervisningstraditioner | sv |
dc.subject | livscykeltänkande | sv |
dc.title | SLÖJDDIDAKTIK FÖR HÅLLBAR UTVECKLING | sv |
dc.title.alternative | En systematisk litteraturstudie med kvalitativ metasyntes | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |