• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ARBETSTERAPEUTERS RESONEMANG OM SITT FÖRHÅLLNINGSSÄTT TILL TEORI I PRAKTIK INOM HEMSJUKVÅRDEN

Abstract
Bakgrund Arbetsterapeuter arbetar på olika verksamheter och tillämpar olika arbetsterapeutiska teori och praxismodeller, detta resulterar i att arbetsterapeuters arbetssätt skiljer sig beroende på vart de arbetar. Arbetsterapeutens uppdrag i hemsjukvården är att aktivt delta i en individs planering och utföra rehabiliteringsinsatser i hemmet, särskilt boende och på korttidsenheter. I hemsjukvården finns det ett kunskapsgap i hur arbetsterapeuter tillämpar teori i praktiken. Syfte Syftet var att beskriva hur arbetsterapeuter i hemsjukvården resonerar om sitt förhållningssätt till teori i praktiken. Metod Studien genomfördes genom en kvalitativ metod med en semistrukturerad intervjuguide. Studien inkluderade sex arbetsterapeuter som arbetar/arbetat inom hemsjukvård. Databearbetning analyserades utifrån Graneheim och Lundmans innehållsanalys. Resultat Ur analysen framkom följande tre huvudkategorier som beskrev deltagarnas förhållningssätt till teori i praktiken: “Teoritillämpning i praktiken”, “Erfarenhetsbaserad kunskap i praktiken” samt “Vikten av teori för professionen”. Slutsats Vissa deltagare tillämpade teori mer än andra då de ansåg teori som en vägledning och styrka i yrkesrollen. Några deltagare arbetade mer utifrån erfarenhetsbaserad kunskap i arbetet då de ansåg att det vägledde lika mycket som teori. Att arbeta utifrån teori och erfarenhetsbaserad kunskap ansågs ge lika god kvalité i mötet med klienten.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/68387
Collections
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
View/Open
Bachelor Thesis (275.2Kb)
Date
2021-05-07
Author
Youssef, Rebecka
Yurdagül Ibrahim, Hüsna
Keywords
Arbetsterapi
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV