Show simple item record

dc.contributor.authorHelldin, Gabriella
dc.contributor.authorOtter, Olivia
dc.date.accessioned2021-05-10T12:34:26Z
dc.date.available2021-05-10T12:34:26Z
dc.date.issued2021-05-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68403
dc.descriptionBackground: Mechanical ventilation is a common treatment in intensive care and can be lifesaving. It is common that patients during the treatment receive sedation to provide comfort. Recent years’ evidence has shown that the use of light or no sedation is associated with a reduction of time with mechanical ventilation treatment, shorter stay in the intensive care unit and at the hospital. When light or no sedation is used, the patient is awake, but cannot communicate due to the endotracheal tube or tracheostomy. Due to this, the patient and critical care nurse must use non-verbal communication strategies such as body language and different communication methods or tools. Several studies have described patients’ experiences of treatment with mechanical ventilation, but fewer studies have examined patients’ experiences of communication during treatment with mechanical ventilation. Aim: The aim with this systematic literature review is to describe patients’ experiences of being unable to communicate verbally during treatment with mechanical ventilation in the intensive care unit. Method: A systematic literature review with a thematic analysis of collected data. Results: The result could be summarized in four different themes; 1 A storm of emotions, 2. Losing power over body and identity, 3. Developing right communication strategies over time, 4. A solid care relation demands simplicity in communication. Being unable to communicate with words can be very exhausting and affect the patient in different ways. Communication strategies and tools can facilitate if they are used in the right way. The nurse has a key part in how the patient experiences communication during the time of treatment. Conclusion: Inability to communicate verbally during treatment with mechanical ventilation is experienced as trying. The situation can be facilitated during the treatment if communication tools and strategies are adapted to the patient, if the nurse is present and supportive, and additionally, if the family can be used as a resource.sv
dc.description.abstractBakgrund: Behandling med mekanisk ventilation förekommer ofta inom intensivvården och kan vara livräddande. Vanligt är att patienterna vid behandlingen har någon form av sedering för att göra situationen mer bekväm. Senare forskning har visat att användning av ytlig eller ingen sedering ger kortare tid med ventilatorbehandling, kortare vårdtid på intensivvårdsavdelning samt total vårdtid. När ytlig eller ingen sedering används innebär det att patienten är vaken men inte kan kommunicera verbalt på grund av endotrakealtuben eller tracheostomin. Det leder till att kommunikationen mellan patient och intensivvårdssjuksköterska måste ske icke-verbalt med hjälp av kroppsspråk samt olika kommunikationsstrategier- och hjälpmedel. Flera studier beskriver patienters helhetsupplevelse av att behandlas med mekanisk ventilation, men färre studier har undersökt patienters upplevelser av att kommunicera vid behandling med mekanisk ventilation. Syfte: Syftet med denna systematiska litteraturöversikt är att beskriva patienters upplevelser av att inte kunna kommunicera verbalt vid behandling med mekanisk ventilation på intensivvårdsavdelning. Metod: En systematisk litteraturöversikt med tematisk analys av insamlad data. Resultat: Resultatet kan sammanfattas med fyra olika teman; 1. En känslostorm, 2. Att förlora makten över kropp och identitet, 3. Att utveckla rätt kommunikationsstrategier över tid och 4. En god vårdrelation kräver enkelhet i kommunikationen. Att inte kunna kommunicera med ord kan vara mycket påfrestande och påverkar patienten på flera olika sätt. Användning av kommunikativa strategier och hjälpmedel kan underlätta om dessa används på rätt sätt. Sjuksköterskan spelar en stor roll i hur patienten upplever kommunikationen under behandlingstiden. Slutsats: Att inte kunna kommunicera verbalt under behandling med mekanisk ventilation upplevs som påfrestande. Situationen kan underlättas om kommunikativa hjälpmedel och strategier anpassas utifrån individen, om sjuksköterskan är närvarande och stöttande under behandlingen samt om närstående används som en resurs.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectupplevelsersv
dc.subjectmekanisk ventilationsv
dc.subjecticke-verbal kommunikationsv
dc.subjectintensivvårdsv
dc.titlePatienters upplevelser av att inte kunna kommunicera verbalt vid mekanisk ventilation – En systematisk litteraturöversiktsv
dc.title.alternativePatients’experiences of being unable to communicate verbally during treatment with mechanical ventilation – a systematic literature reviewsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record