Show simple item record

dc.contributor.authorTälth, Elin
dc.contributor.authorOlsson, Hanna
dc.date.accessioned2021-05-24T06:37:19Z
dc.date.available2021-05-24T06:37:19Z
dc.date.issued2021-05-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68460
dc.description.abstractBakgrund Forskning visar att aktiviteter som trädgårdsodling, konst och musik visar på förbättrade kognitiva funktioner, ökad livskvalité och minskad depression hos personer med demenssjukdom. Det finns ett kunskapsgap om hur arbetsterapeuter kan arbeta för att främja delaktighet genom lekaktiviteter som påverkar personer med demenssjukdom. Syfte Syftet med studien var att undersöka arbetsterapeuters erfarenheter av att främja delaktighet genom lek för personer med demenssjukdom på särskilt boende. Metod En kvalitativ intervjustudie med fem arbetsterapeuter. Intervjuerna analyserades enligt Graneheim och Lundmans metod för innehållsanalys och utgör grunden för studiens resultat. Resultat I resultatet framkom arbetsterapeuters erfarenheter med att arbeta för att främja delaktighet genom lekaktiviteter. Därav uppkom temat: Arbetsterapeuters erfarenheter av att främja delaktighet genom lek samt huvudkategorierna: Möjliggör för meningsfulla aktiviteter, Bidrar till en bättre förmåga, Vikten av arbetsterapeutens kompetens och Pandemin. Slutsats I föreliggande studie framkom vikten av arbetsterapeutens roll på särskilda boenden. Resultatet belyser vikten av att arbeta med att främja delaktighet genom lekaktiviteter, då personer med demenssjukdom upplevs få bättre välmående genom lekaktiviteter. För att personer med demenssjukdom ska bli mer delaktiga i meningsfulla aktiviteter är det betydelsefullt att arbetsterapeuten arbetar med individanpassade kartläggningar. Personens förmågor och utförandekapacitet blir framträdande och resulterar i att lekaktiviteten kan bli anpassad efter personen behov. En central del i arbetsterapeutens arbete är förförståelsen om samspelet mellan personen, miljön och aktiviteten som möjliggör delaktighet. Det visar sig att särskilda boenden är i behov av utökade arbetsterapeutiska resurser och att mer forskning inom ämnet behövs.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectOccupational therapysv
dc.subjectDementia and Play activitiessv
dc.title”LEK ÄR FÖR ALLA” Arbetsterapeuters erfarenheter av att främja delaktighet genom lekaktiviteter för personer med demenssjukdomsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record