Show simple item record

dc.contributor.authorHuber, Mikael
dc.contributor.authorJakobsson, Evelina
dc.date.accessioned2021-05-24T12:42:52Z
dc.date.available2021-05-24T12:42:52Z
dc.date.issued2021-05-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68469
dc.description.abstractBakgrund Attention deficit/Hyperactivity disorder (ADHD) är en neuropsykiatrisk diagnos vars symtom karaktäriseras främst av nedsatt uppmärksamhet som i olika utsträckning kombineras med hyperaktivitet/impulsivitet. I vuxen ålder uppskattas 2,5 procent diagnostiserats med ADHD internationellt. Forskning visar att arbetsterapeuter framförallt var behjälpliga med olika former av hjälpmedel i behandlingen. Däremot saknas studier över vilka strategier målgruppen använder sig av idag för att hantera sin vardag. Syfte Syftet med studien var att utifrån självbiografier beskriva vuxna personers strategier i vardagen för att hantera sin ADHD. Metod En kvalitativ litteraturstudie med ett induktivt förhållningssätt vilken grundar sig i fem självbiografier skrivna av vuxna personer med diagnostiserad ADHD. Analysmetoden utgick ifrån Granheim & Lundmans kvalitativa innehållsanalys. Resultat I studiens resultat framkom strategier för att hantera problematiken relaterat till ADHD i vardagen. Dessa utgjorde tre kategorier: Acceptans, Planera och Begränsa, vilka innehöll underkategorier som beskrev strategierna mer ingående. Slutsats För personer med ADHD har de centrala strategierna visat sig vara acceptans, planering och begränsa. De strategier som utvecklas och förändras genom livet, behöver inte alltid vara verksamma eller effektiva. En ökad kunskap om vilka strategier personer med ADHD använder ökar arbetsterapeutens möjlighet att arbeta personcentrerat. Resultatet av denna studie utgör ett inspirerande nytillskott som vidgar och nyanserar kunskapen om vilka strategier som vuxna personer med ADHD diagnos använder idag.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectArbetsterapisv
dc.subjectADHDsv
dc.subjectpersonliga strategiersv
dc.titleADHD I VARDAGSLIVET EN KVALITATIV LITTERATURSTUDIE SOM BESKRIVER VUXNAS STRATEGIER I VARDAGEN FÖR ATT HANTERA SIN ADHDsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record