”Om jag inte orkar lyssna på det, hur sjutton ska de orka leva med det” - en kvalitativ studie om socionomers upplevelser av att möta klienter i kris
Sammanfattning
Syftet med denna studie var att tolka och förstå socionomers upplevelser och hanteringssätt i mötet med människor kris. Detta gjordes utifrån verksamheter som bemöter denna målgrupp. En kvalitativ metod användes varav semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem respondenter. Empirin analyserades genom tematisk analys. Av resultatet framgick det att upplevelserna av att möta människor i kris ter sig olika, dels kan det till stor del vara ett svårt och påfrestande arbete men samtidigt givande och betydelsefullt. Det framgick också att socionomer hanterar sina känslor på många varierande och påhittiga sätt, både inför möten med klienter i kris, likväl som under och efteråt. Dessa hanteringssätt var allt ifrån olika förberedelser, kroppsliga övningar och knep samt användande av diverse tankesätt, till att ta emot kollegialt stöd, växla fokus till annat och hämta kraft samt undvika svårigheter i privatlivet. Sammanfattningsvis konstateras dessa strategier nödvändiga för att hantera uppkomna känslor.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2021-05-31Författare
Brunskog, Johanna
Axén, Elin
Nyckelord
kris
emotionellt arbete
coping
socialt arbete
känslohantering
Språk
swe