“Hotfulla” transkvinnor och “dumma” barn - en diskursanalys om kategoriseringen av transpersoner i svenska debatter
Sammanfattning
Uppsatsens syfte är att problematisera diskurser och kategoriseringar i debatter kring temat
trans i Sverige. Författarna har analyserat hur problem konstrueras och framställs i de
analyserade debatterna och vilka grundläggande antaganden som finns bakom
problemdefinitionerna. Även de effekter som kan komma av problemdefinitionerna är av
intresse för studien. Fokus riktas också mot vilka röster som hörs i respektive debatter.
Analysen grundade sig på empiriskt material bestående av tre mediala debatter som berör
temat trans under perioden 2018-2020. Utgångspunkten för studien var en
socialkonstruktionistisk ansats med diskursanalys som både teoretiskt och analytiskt verktyg.
Fyra övergripande diskurser framkom i empirin - den medicinsk-psykiatriska diskursen, den
biologistiska diskursen, att rädda barn-diskursen samt queer-diskursen. Dels gick det att se
hur vissa förespråkade en reglering av och inskränkning på unga transpersoners rätt till
könsbekräftande vård. Därtill fanns en dominerande föreställning av de binära
könskategorierna - man och kvinna - biologiskt givna. Vidare framkom en syn på
transidentiteter hos barn och unga som kopplade till psykisk ohälsa och neuropsykiatriska
diagnoser, samt ungas oförmögenhet till att ta rationella beslut gällande sina egna
könsidentiteter. Vi fann också att vissa debattörer ansåg att den feministiska kampen bör
separeras från transrörelsen. Transkvinnor sågs här som ett hot mot cis-kvinnor och deras
separatistiska rum. Det uttalades av vissa debattörer en rädsla för att inkluderandet av
transpersoners rättigheter kan komma att rasera den progression som kvinnorättsrörelsen
uppnått historiskt. Ett mer alternativt och flytande sätt att se på kön erbjöds dock av vissa
debattörer. Detta var dock överlag underrepresenterat i det empiriska materialet. Ett
genomgående mönster i det analyserade materialet var avsaknaden av transpersoners egna
röster och utlåtanden.
Nyckelord:
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2021-06-04Författare
Bratel, Adam
Orrhult, Filip
Nyckelord
diskursanalys
trans
transpersoner
könsidentitet
kategorisering
Språk
swe