Show simple item record

dc.contributor.authorKaustinen, Alexandra
dc.contributor.authorSoininen, Moa
dc.date.accessioned2021-06-08T08:59:59Z
dc.date.available2021-06-08T08:59:59Z
dc.date.issued2021-06-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68547
dc.description.abstractSyftet med studien är att undersöka hur barn framställs och görs delaktiga i LVU-domar utifrån 12e artikeln i FN:s konvention om barns rättigheter. Det empiriska materialet i studien utgörs av 10 stycken förvaltningsrättsliga domar gällande ansökan om beredande av vård enligt LVU (1990:52) 2 och 3 §§. Studien utgörs av kvalitativ metod i form av en dokumentstudie. Tematisk analys används som analysmetod. I studien används barndomssociologi som teoretiskt perspektiv och ”barnperspektiv och barns perspektiv”, ”barn som objekt eller aktör”, ”delaktighet” och Harts delaktighetsstege används som teoretiska begrepp. Studiens resultat delas in i tre olika teman, ”barnet som moget och delaktigt”, ”barnet som omoget och delvis delaktigt” samt ”barnet som osynligt”. Analys av materialet visade att barnen får olika utrymme och beskrivs på olika sätt i domarna. Det pratas mer om barnen än vad det pratas med barnen och åldern används som en faktor för att beskriva barnen som både mogna och omogna. Vidare visade även resultatet på att barn i Sverige inte görs delaktiga i LVU-domar i den utsträckning de borde.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectLVUsv
dc.subjectdomarsv
dc.subjectbarnsv
dc.subjectdelaktighetsv
dc.subjectmognadsv
dc.subjectåldersv
dc.titleSe mig, hör mig och låt mig komma till tals! En dokumentstudie om hur barn mellan 4–15 år framställs och görs delaktiga i LVU-domarsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record