dc.contributor.author | Kaustinen, Alexandra | |
dc.contributor.author | Soininen, Moa | |
dc.date.accessioned | 2021-06-08T08:59:59Z | |
dc.date.available | 2021-06-08T08:59:59Z | |
dc.date.issued | 2021-06-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/68547 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien är att undersöka hur barn framställs och görs delaktiga i LVU-domar utifrån
12e artikeln i FN:s konvention om barns rättigheter. Det empiriska materialet i studien utgörs
av 10 stycken förvaltningsrättsliga domar gällande ansökan om beredande av vård enligt LVU
(1990:52) 2 och 3 §§. Studien utgörs av kvalitativ metod i form av en dokumentstudie. Tematisk
analys används som analysmetod. I studien används barndomssociologi som teoretiskt
perspektiv och ”barnperspektiv och barns perspektiv”, ”barn som objekt eller aktör”,
”delaktighet” och Harts delaktighetsstege används som teoretiska begrepp. Studiens resultat
delas in i tre olika teman, ”barnet som moget och delaktigt”, ”barnet som omoget och delvis
delaktigt” samt ”barnet som osynligt”. Analys av materialet visade att barnen får olika utrymme
och beskrivs på olika sätt i domarna. Det pratas mer om barnen än vad det pratas med barnen
och åldern används som en faktor för att beskriva barnen som både mogna och omogna. Vidare
visade även resultatet på att barn i Sverige inte görs delaktiga i LVU-domar i den utsträckning
de borde. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | LVU | sv |
dc.subject | domar | sv |
dc.subject | barn | sv |
dc.subject | delaktighet | sv |
dc.subject | mognad | sv |
dc.subject | ålder | sv |
dc.title | Se mig, hör mig och låt mig komma till tals! En dokumentstudie om hur barn mellan 4–15 år framställs och görs delaktiga i LVU-domar | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Social Work | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete | swe |
dc.type.degree | Student essay | |