Show simple item record

dc.contributor.authorSköld, Elias
dc.date.accessioned2021-06-08T09:18:22Z
dc.date.available2021-06-08T09:18:22Z
dc.date.issued2021-06-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68548
dc.description.abstractDenna uppsats undersöker i vilken utsträckning AlphaGo, ett dataprogram som med hjälp av artificiell intelligens spelar brädspelet Go, har påverkat den kinesiska ledningens strategiska och politiska beslut. Utöver att granska femårsplaner, årliga budgetar och andra officiella dokument och offentliga uttalanden, analyseras även AlphaGos inflytande på den kinesiska försvarsmakten. Även om det inte går att belägga en direkt koppling, finns flera tecken på att AlphaGo haft en viss påverkan på den kinesiska ledningens beslut.sv
dc.language.isoengsv
dc.relation.ispartofseriesSPL kandidat kinesiskasv
dc.relation.ispartofseriesSPL 2021-002sv
dc.subjectkinesiskasv
dc.subjectdataprogramsv
dc.subjectAlphaGosv
dc.subjectbrädspelsv
dc.subjectGosv
dc.subjectartificiell intelligenssv
dc.titleReady Steady GO — How a Computer Playing a Board Game May Have Spurred on China’s AI Frenzysv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Languages and Literatureseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record