dc.contributor.author | Sköld, Elias | |
dc.date.accessioned | 2021-06-08T09:18:22Z | |
dc.date.available | 2021-06-08T09:18:22Z | |
dc.date.issued | 2021-06-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/68548 | |
dc.description.abstract | Denna uppsats undersöker i vilken utsträckning AlphaGo, ett dataprogram som med hjälp av
artificiell intelligens spelar brädspelet Go, har påverkat den kinesiska ledningens strategiska och
politiska beslut. Utöver att granska femårsplaner, årliga budgetar och andra officiella dokument
och offentliga uttalanden, analyseras även AlphaGos inflytande på den kinesiska
försvarsmakten. Även om det inte går att belägga en direkt koppling, finns flera tecken på att
AlphaGo haft en viss påverkan på den kinesiska ledningens beslut. | sv |
dc.language.iso | eng | sv |
dc.relation.ispartofseries | SPL kandidat kinesiska | sv |
dc.relation.ispartofseries | SPL 2021-002 | sv |
dc.subject | kinesiska | sv |
dc.subject | dataprogram | sv |
dc.subject | AlphaGo | sv |
dc.subject | brädspel | sv |
dc.subject | Go | sv |
dc.subject | artificiell intelligens | sv |
dc.title | Ready Steady GO — How a Computer Playing a Board Game May Have Spurred on China’s AI Frenzy | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer | swe |
dc.type.degree | Student essay | |