• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Psychology/ Psykologiska institutionen
  • Masteruppsatser / Psykologiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Psychology/ Psykologiska institutionen
  • Masteruppsatser / Psykologiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att vara dubbelt särskild - Om barn med särbegåvning och samtidig funktionsnedsättning i skolan

Abstract
Internationell forskning har visat att dubbelt särskilda barn har ökad risk för negativa skolerfarenheter och psykisk ohälsa. Svensk forskning är dock mycket begränsad. Denna studie har undersökt hur föräldrar och barn har upplevt att en skolintervention riktad till dubbel särskildhet har påverkat skolan, och hur skolsituationen upplevs ha påverkat barn och föräldrar. Intervjuer gjordes med föräldrar och barn. Föräldrarnas beskrivningar analyserades med tematisk analys och barnens berättelser i en fallbeskrivning. Resultatet visade att barnen innan interventionen var missförstådda och understimulerade i skolan, vilket påverkat barn och föräldrar negativt. Genom rätt anpassningar och kunskap hos lärare har bemötandet blivit bättre under interventionen, med positiva konsekvenser på familjerna. Resultatet belyser behov av mer kunskap om både målgruppen och fungerande insatser.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/68623
Collections
  • Masteruppsatser / Psykologiska institutionen
View/Open
Thesis (373.9Kb)
Date
2021-06-16
Author
Hedlund, Erika
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV