• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Psychology/ Psykologiska institutionen
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Psychology/ Psykologiska institutionen
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Felinlärning vid flervalsfrågeprov: Betydelsen av svarsalternativens konkrethet och individens kognitionsbehov

Abstract
I föreliggande experimentella studie undersöktes påverkan av konkrethet på inlärning av felaktiga svarsalternativ som följd av besvarande av flervalsfrågeprov. Även betydelsen av individens kognitionsbehov undersöktes. I studien deltog 169 gymnasieelever som besvarade två prov, ett med flervalsfrågor där hälften av frågorna hade konkreta alternativ och hälften abstrakta, och ett fritextprov där flervalsprovets frågor återkom med svarsfält i stället för svarsalternativ. Felinlärningen var större vid konkreta svarsalternativ (η2p = ,029), men endast deltagare med medelhögt kognitionsbehov påverkades signifikant. Kognitionsbehov hade ingen signifikant påverkan (η2p = ,01). Implikationer är att graden av konkrethet bör beaktas, och att abstrakta alternativ, i de fall det är möjligt, bör väljas i stället för konkreta för den som vill minska risken för felinlärning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/68637
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
Thesis (313.8Kb)
Date
2021-06-18
Author
Tegehall, Sara
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV