Show simple item record

dc.contributor.authorTegehall, Sara
dc.date.accessioned2021-06-18T16:14:05Z
dc.date.available2021-06-18T16:14:05Z
dc.date.issued2021-06-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68637
dc.description.abstractI föreliggande experimentella studie undersöktes påverkan av konkrethet på inlärning av felaktiga svarsalternativ som följd av besvarande av flervalsfrågeprov. Även betydelsen av individens kognitionsbehov undersöktes. I studien deltog 169 gymnasieelever som besvarade två prov, ett med flervalsfrågor där hälften av frågorna hade konkreta alternativ och hälften abstrakta, och ett fritextprov där flervalsprovets frågor återkom med svarsfält i stället för svarsalternativ. Felinlärningen var större vid konkreta svarsalternativ (η2p = ,029), men endast deltagare med medelhögt kognitionsbehov påverkades signifikant. Kognitionsbehov hade ingen signifikant påverkan (η2p = ,01). Implikationer är att graden av konkrethet bör beaktas, och att abstrakta alternativ, i de fall det är möjligt, bör väljas i stället för konkreta för den som vill minska risken för felinlärning.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleFelinlärning vid flervalsfrågeprov: Betydelsen av svarsalternativens konkrethet och individens kognitionsbehovsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för psykologiswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record