dc.contributor.author | Tegehall, Sara | |
dc.date.accessioned | 2021-06-18T16:14:05Z | |
dc.date.available | 2021-06-18T16:14:05Z | |
dc.date.issued | 2021-06-18 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/68637 | |
dc.description.abstract | I föreliggande experimentella studie undersöktes påverkan av konkrethet på inlärning av felaktiga svarsalternativ som följd av besvarande av flervalsfrågeprov. Även betydelsen av individens kognitionsbehov undersöktes. I studien deltog 169 gymnasieelever som besvarade två prov, ett med flervalsfrågor där hälften av frågorna hade konkreta alternativ och hälften abstrakta, och ett fritextprov där flervalsprovets frågor återkom med svarsfält i stället för svarsalternativ. Felinlärningen var större vid konkreta svarsalternativ (η2p = ,029), men endast deltagare med medelhögt kognitionsbehov påverkades signifikant. Kognitionsbehov hade ingen signifikant påverkan (η2p = ,01). Implikationer är att graden av konkrethet bör beaktas, och att abstrakta alternativ, i de fall det är möjligt, bör väljas i stället för konkreta för den som vill minska risken för felinlärning. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | Felinlärning vid flervalsfrågeprov: Betydelsen av svarsalternativens konkrethet och individens kognitionsbehov | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Psychology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för psykologi | swe |
dc.type.degree | Student essay | |