Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Rebecka
dc.date.accessioned2021-06-21T11:19:18Z
dc.date.available2021-06-21T11:19:18Z
dc.date.issued2021-06-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68647
dc.description.abstractSyfte: Studien intresserar sig för dilemmat som uppstår när det i skolledarens uppdrag ingår att etablera en god lärandekultur på sin enhet samtidigt som organisationsteori gör gällande att organisationens befintliga kultur i hög grad styr medlemmarnas agerande. Det finns sen tidigare belägg för att skolledare kan lyckas ändra på kulturer, hur dessa kan se ut och hur skolledare gör för att driva förändring men det saknas forskning kring hur balansakten egentligen går till mellan att vara deltagare och förändringsledare. Studiens syfte är att undersöka vilka strategier skolledare använder sig av för att balansera i arbetet med att leda kulturförändringar inom kulturer som de själva är deltagare i. Teori: Studien grundar sig på organisationsteorins symboliska perspektiv (Boleman, Deal & Holmqvist, 2019) som betraktar organisationer som komplexa föränderliga fenomen där aktörer och processer ömsesidigt påverkar varandra. Organisationskultur är ett centralt begrepp och förstås i studien som det system av underliggande, förgivettagna antaganden som gruppen gör i begripliggörandet av fenomen som de stöter på. Metod: Jag använder mig av en kvalitativ metod där empiriskt material inhämtas med hjälp av kvalitativa, semistrukturerade forskningsintervjuer och analyseras tematiskt. Resultat: Studien identifierar fyra huvudstrategier som skolledare använder för att balansera i spänningsfältet mellan befintliga och önskvärda kulturer. Dessa fyra begreppsliggörs som: ingå kulturallianser, simulera deltagande, kalla in externt stöd och slutligen rekognoscera.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMastersv
dc.relation.ispartofseriesVT21 IPS PDAU62sv
dc.subjectskolkultursv
dc.subjectskolledarskapsv
dc.subjectorganisationskultursv
dc.titleSKOLLEDARE I SKOLKULTURsv
dc.title.alternativeEn kvalitativ studie av skolledares strategier i spänningsfält mellan skolkulturersv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record