SKOLLEDARE I SKOLKULTUR
En kvalitativ studie av skolledares strategier i spänningsfält mellan skolkulturer
Sammanfattning
Syfte: Studien intresserar sig för dilemmat som uppstår när det i skolledarens
uppdrag ingår att etablera en god lärandekultur på sin enhet samtidigt som
organisationsteori gör gällande att organisationens befintliga kultur i hög grad
styr medlemmarnas agerande. Det finns sen tidigare belägg för att skolledare
kan lyckas ändra på kulturer, hur dessa kan se ut och hur skolledare gör för att
driva förändring men det saknas forskning kring hur balansakten egentligen
går till mellan att vara deltagare och förändringsledare. Studiens syfte är att
undersöka vilka strategier skolledare använder sig av för att balansera i arbetet
med att leda kulturförändringar inom kulturer som de själva är deltagare i.
Teori: Studien grundar sig på organisationsteorins symboliska perspektiv (Boleman,
Deal & Holmqvist, 2019) som betraktar organisationer som komplexa
föränderliga fenomen där aktörer och processer ömsesidigt påverkar varandra.
Organisationskultur är ett centralt begrepp och förstås i studien som det system
av underliggande, förgivettagna antaganden som gruppen gör i
begripliggörandet av fenomen som de stöter på.
Metod: Jag använder mig av en kvalitativ metod där empiriskt material inhämtas med
hjälp av kvalitativa, semistrukturerade forskningsintervjuer och analyseras
tematiskt.
Resultat: Studien identifierar fyra huvudstrategier som skolledare använder för att
balansera i spänningsfältet mellan befintliga och önskvärda kulturer. Dessa
fyra begreppsliggörs som: ingå kulturallianser, simulera deltagande, kalla in
externt stöd och slutligen rekognoscera.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2021-06-21Författare
Nilsson, Rebecka
Nyckelord
skolkultur
skolledarskap
organisationskultur
Serie/rapportnr.
Master
VT21 IPS PDAU62
Språk
swe