• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

SKOLLEDARE I SKOLKULTUR

En kvalitativ studie av skolledares strategier i spänningsfält mellan skolkulturer

Sammanfattning
Syfte: Studien intresserar sig för dilemmat som uppstår när det i skolledarens uppdrag ingår att etablera en god lärandekultur på sin enhet samtidigt som organisationsteori gör gällande att organisationens befintliga kultur i hög grad styr medlemmarnas agerande. Det finns sen tidigare belägg för att skolledare kan lyckas ändra på kulturer, hur dessa kan se ut och hur skolledare gör för att driva förändring men det saknas forskning kring hur balansakten egentligen går till mellan att vara deltagare och förändringsledare. Studiens syfte är att undersöka vilka strategier skolledare använder sig av för att balansera i arbetet med att leda kulturförändringar inom kulturer som de själva är deltagare i. Teori: Studien grundar sig på organisationsteorins symboliska perspektiv (Boleman, Deal & Holmqvist, 2019) som betraktar organisationer som komplexa föränderliga fenomen där aktörer och processer ömsesidigt påverkar varandra. Organisationskultur är ett centralt begrepp och förstås i studien som det system av underliggande, förgivettagna antaganden som gruppen gör i begripliggörandet av fenomen som de stöter på. Metod: Jag använder mig av en kvalitativ metod där empiriskt material inhämtas med hjälp av kvalitativa, semistrukturerade forskningsintervjuer och analyseras tematiskt. Resultat: Studien identifierar fyra huvudstrategier som skolledare använder för att balansera i spänningsfältet mellan befintliga och önskvärda kulturer. Dessa fyra begreppsliggörs som: ingå kulturallianser, simulera deltagande, kalla in externt stöd och slutligen rekognoscera.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/68647
Samlingar
  • Masteruppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (1.327Mb)
Datum
2021-06-21
Författare
Nilsson, Rebecka
Nyckelord
skolkultur
skolledarskap
organisationskultur
Serie/rapportnr.
Master
VT21 IPS PDAU62
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV