Show simple item record

dc.contributor.authorEriksson, Eleonora
dc.date.accessioned2021-06-21T11:28:19Z
dc.date.available2021-06-21T11:28:19Z
dc.date.issued2021-06-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68649
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att utifrån lärares perspektiv och erfarenheter få mer kunskap om hur arbetet på en skola kan organiseras så att den emotionella belastningen för lärare minskar och blir mer hanterbar. Teori: Analys av lärares upplevelser görs utifrån den emotionssociologiska teorin om känsloarbete formulerad av Arlie Russel Hochschild. Metod: Studien har en mixed-methods forskningsdesign. Studiens empiri har samlats in med undersökningsmetoderna enkät med slutna och öppna frågor och intervju med lärare på en gymnasieskola. Resultat: Studien visar att lärarna upplever höga emotionella krav i sitt arbete med elever. I relationen mellan lärare och elever gör lärare ett känsloarbete där de både ytagerar och djupagerar. Lärarna upplever att känsloarbetet är krävande och i hög grad meningsfullt. Den känsla lärarna upplever som mest negativ och som leder till mest belastning i arbetet är känslan otillräcklighet. Lärarna uppfattar i hög utsträckning den egna känslohanteringen som ett individuellt problem, men ser flera olika möjligheter till förändrad organisation som skulle kunna minska den emotionella arbetsbelastningen exempelvis regelbundna samtal med kollegor om känslomässiga utmaningar i arbetet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMastersv
dc.relation.ispartofseriesVT21 IPS PDAU62sv
dc.subjectläraresv
dc.subjectrelationersv
dc.subjectemotionell arbetsbelastningsv
dc.subjectkänsloarbetesv
dc.title”Jag vill vara en lärare eleverna upplever tror på dem”sv
dc.title.alternativeEn studie av lärares känsloarbetesv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record