• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Jag vill vara en lärare eleverna upplever tror på dem”

En studie av lärares känsloarbete

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att utifrån lärares perspektiv och erfarenheter få mer kunskap om hur arbetet på en skola kan organiseras så att den emotionella belastningen för lärare minskar och blir mer hanterbar. Teori: Analys av lärares upplevelser görs utifrån den emotionssociologiska teorin om känsloarbete formulerad av Arlie Russel Hochschild. Metod: Studien har en mixed-methods forskningsdesign. Studiens empiri har samlats in med undersökningsmetoderna enkät med slutna och öppna frågor och intervju med lärare på en gymnasieskola. Resultat: Studien visar att lärarna upplever höga emotionella krav i sitt arbete med elever. I relationen mellan lärare och elever gör lärare ett känsloarbete där de både ytagerar och djupagerar. Lärarna upplever att känsloarbetet är krävande och i hög grad meningsfullt. Den känsla lärarna upplever som mest negativ och som leder till mest belastning i arbetet är känslan otillräcklighet. Lärarna uppfattar i hög utsträckning den egna känslohanteringen som ett individuellt problem, men ser flera olika möjligheter till förändrad organisation som skulle kunna minska den emotionella arbetsbelastningen exempelvis regelbundna samtal med kollegor om känslomässiga utmaningar i arbetet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/68649
Collections
  • Masteruppsatser (IPS)
View/Open
main article (517.3Kb)
Date
2021-06-21
Author
Eriksson, Eleonora
Keywords
lärare
relationer
emotionell arbetsbelastning
känsloarbete
Series/Report no.
Master
VT21 IPS PDAU62
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV