Att erövra orden
En kvalitativ intervjustudie om hur fem lärare i grundsärskolan uppfattar en digital förståelsebaserad intervention för att främja läsutveckling och kommunikation hos elever som använder alternativ och kompletterande kommunikation
Abstract
Syftet med studien var att undersöka hur lärare i grundsärskolan uppfattade en digital
förståelsebaserad intervention för att främja läsutveckling och kommunikation hos elever som
är i behov av AKK samt att ta reda på vilka faktorer som lärarna uppfattade påverkar dessa
elevers läsutveckling och kommunikation. Studien är ett delprojekt inom forskningsprojektet
KomLoss. Utgångspunkten för studien är den sociokulturella teorin där lärande sker genom
interaktion mellan människor och att möjligheten till lärande starkt hör ihop med att
undervisningen ligger inom elevens proximala utvecklingszon. Det specialpedagogiska
perspektivet är Kommunikativt Relationsinriktat Perspektiv (KoRP) där delaktighet,
kommunikation och lärande är nära länkade. Undersökningen genomfördes som en kvalitativ
studie där fem lärare deltog genom semistrukturerade intervjuer. De intervjuade lärarna var
verksamma inom grundsärskolan och undervisade elever med övervägande medelsvår
intellektuell funktionsnedsättning (IF). Flertalet av eleverna var även diagnosticerade inom
autismspektrumtillstånd och alla var i behov av AKK. Den insamlade datan bearbetades sedan
genom tematisk analys. Lärarna uppfattade interventionen olika beroende på hur de blivit
insatta i projektet. Dessutom visar resultatet att elevernas motivation kan ha blivit påverkad av
hur stort personalens engagemang har varit och vilka förutsättningar som getts inför
interventionen. Lärarnas uppfattningar var att en förståelsebaserad strategi i kombination med
annan undervisning och med den kontinuitet och struktur som interventionen innebar gav goda
möjligheter att lyckas i lärandet att läsa. Flera av lärarna var av uppfattningen att interventionen
hade lett till en ökad medvetenhet när det gäller läsundervisningen och några av lärarna såg en
utveckling hos eleverna när det gäller läsning och språk, tal och AKK-användning. Lärarna
poängterade att hänsyn måste tas till den enskilda eleven och utgå ifrån dennes förmågor,
förutsättningar och intressen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-06-21Author
Backstig, Emma
Persson, Janette
Keywords
alternativ och kompletterande kommunikation (AKK)
läsinlärning
intellektuell funktionsnedsättning (IF)
implementering
Series/Report no.
Magister
VT21 IPS SLU601
Language
swe