“Jag har alltid varit så kluven inför det här beslutet ”
En kvalitativ intervjustudie om hur elever och föräldrar uppfattar skolgång i särskild undervisningsgrupp
Abstract
Studiens syfte var att bidra med utökad kunskap i arbetet med elever i behov av särskilt stöd
med fokus på särskild undervisningsgrupp. Studien ämnade undersöka elevernas och
föräldrarnas tankar och uppfattningar kring att vara placerad/ ha ett barn placerat i särskild
undervisningsgrupp och genom detta få en djupare förståelse för skolans uppdrag gentemot
elever i behov av särskilt stöd.
Frågeställningar studien önskade kunna besvara var hur uppfattar eleverna och deras föräldrar
placering i särskild undervisningsgrupp samt på vilka sätt föräldrarna uppfattar att
placeringen i särskild undervisningsgrupp påverkat eleven.
Eftersom det var elevernas och föräldrarnas uppfattningar om elevens skolsituation i särskild
undervisningsgrupp som undersöktes, användes Bronfenbrenners ekologiska systemteori på
mikro- och mesonivå som teoretisk forskningsansats, tillsammans med metodansatsen
fenomenografi.
Studien genomfördes i en medelstor kommun i södra Sverige. Designen av studien bestod av
semistrukturerade kvalitativa intervjuer med några av kommunens elever som är eller har
varit placerade i särskild undervisningsgrupp och deras föräldrar. Den särskilda
undervisningsgruppen, som vi kallar Lilla, tar emot elever från åk 1-6 med en problematisk
lärandesituation.
Studien visade att alla elever överlag var mycket nöjda med att vara i den särskilda
undervisningsgruppen men det var svårt för eleverna att sätta ord på varför de går där. De
hade ofta uppfattningen om att det handlar om att de blev mobbade och/eller mådde dåligt i
hemskolan. Föräldrarna hade däremot en tydligare bild av att hemskolan inte kunde erbjudaen anpassad miljö för deras barn. Nästan alla eleverna uttryckte att de saknade sina gamla
klasskompisar i samband med skolbytet men att det i stora drag kändes bra. Föräldrarna
berättade att skolbytet väckte starka känslor hos dem, från enorm lättnad till stor frustration.
Ett skolbyte till en särskild undervisningsgrupp innebar flera stora förändringar och för
eleverna är tystnaden och antalet elever den största skillnaden. Föräldrarna berättade att de
uppfattade flera positiva skillnader, både hos deras barn men även i sin roll som förälder.
Både elever och föräldrar återkom flera gånger under intervjuerna till olika relationer och de
känslor som relationer väcker. Det handlade bland annat om trygghet i skolan, förtroende för
lärare, saknad efter klasskompisar och besvikelse mot hemskolan. De sårbarheter som
eleverna och föräldrarna såg med särskild undervisningsgrupp handlade just om relationer
men även om gruppens elevsammansättning och brist på varierade inlärningssituationer. Flera
föräldrar nämnde även att de kände oro för elevens kunskapsnivå och dess fortsatta skolgång.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-06-21Author
Fredén, Annika
Glans, Lisa
Keywords
särskild undervisningsgrupp
skolsvårigheter
problematisk lärandesituation
inkludering
exkludering
uppfattningar
relationer
sårbarhet
Series/Report no.
Magister
VT21 IPS SPP601
Language
swe