Medarbetares uppleveser av ett bolags övergång till digital distansundervisning
En studie om externa och interna medarbetares beskrivningar av digitalt implementerad distansutbildning
Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att undersöka medarbetares upplevelser av ett bolags
övergång från analoga utbildningar till distansutbildning.
Teori: Studien utgår ifrån implementeringsteori (Pressman & Wildavsky,1984;
Löfgren, 2012), perspektivet innefattar kombinationen av ledarskap, kommunikation
och transparens. Centralt i studien är övergången från analog utbildning
till distansutbildning.
Metod: Valet av studiens etnografiska forskningsansats (Mead, 1976; Kullberg, 2016)
var för att få en uppfattning om medarbetares upplevelser av implementerad
distansutbildning i en social miljö. Som datainsamlingsmetod användes semistrukturerade
intervjuer (Kvale, 1997) följt av tematisk analys (Braun &
Clarke, 2006).
Resultat:
Studiens viktigaste slutsats var att fältteamets sammanhållning och samspel
förstärktes syftat på lärandet av och med varandra. En negativ följd var att
Bolagets saknade en utarbetad digitaliseringsplan, då implementeringen saknade
styrning, målbild och utbildningsplan.
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2021-06-22Författare
Beronius, Linda
Nyckelord
implementering
digital transformation
kunskapsdistribution
omställningskrav
digital kompetens
digital mognad
samspel
Serie/rapportnr.
Master
VT21 IPS PDAU62
Språk
swe