Show simple item record

dc.contributor.authorGustafsson, Katarina
dc.contributor.authorNord, Therese
dc.contributor.authorSamuelson, Anna-Lena
dc.date.accessioned2021-06-22T16:24:22Z
dc.date.available2021-06-22T16:24:22Z
dc.date.issued2021-06-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68683
dc.description.abstractStudiens syfte är att undersöka hur lärare vid några grundskolor beskriver de tillvägagångssätt som används för att identifiera och följa upp eventuell språkstörning hos elever med svenska som andraspråk. Utgångspunkten är forskningsfrågorna: Hur beskriver lärare de tillvägagångssätt som används för att följa upp elevers andraspråksutveckling? Hur beskriver lärare de tillvägagångssätt som används för att identifiera språkstörning hos elever med svenska som andraspråk? Studien utgår från en sociokulturell teori. I studien används en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. Sex olika intervjuer genomförs med lärare i grundskolan och analyseras med hjälp av tematisk analys. I resultatet framkommer att olika professioner uppmärksammar en avvikande andraspråksutveckling genom överlämningar, kartläggningar och bedömningar av språket i sociala situationer. Samarbete mellan dessa professioner anses betydelsefullt. För att upptäcka en språkstörning är modersmålet en viktig faktor. En språkstörning hos en elev med svenska som andraspråk kan vara svår att upptäcka. Lärarna saknar kunskap i kombinationen språkstörning och svenska som andraspråk. Tidiga insatser och samarbete med elevhälsoteam och logoped poängteras.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesVT21 IPS SLS601sv
dc.subjectspråkstörningsv
dc.subjectsvenska som andraspråksv
dc.subjectflerspråkighetsv
dc.subjectkartläggasv
dc.subjectsamarbetesv
dc.titleSpråkstörning hos elever som har svenska som sitt andraspråksv
dc.title.alternativeEn kvalitativ intervjustudie med lärare om hur en avvikande andraspråksutveckling följs upp i grundskolan Katarina Gustafsson, Therese Nord & Anna-Lena Samuelson Speciallärarprogrammetsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record