dc.contributor.author | Green, Joanna | |
dc.contributor.author | Slinning Jannesson, John | |
dc.date.accessioned | 2021-06-23T12:51:36Z | |
dc.date.available | 2021-06-23T12:51:36Z | |
dc.date.issued | 2021-06-23 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/68729 | |
dc.description | This study examines the relations between what is experienced when cycling on a bicycle
path and the bicycle paths design through a user perspective. Most studies focus on the
practical use of cycle paths but this study focuses on the aesthetic and emblematic effect of
experience and mobility. The aim is to contribute with knowledge of aspects that constitutes a
cycling experience. The study takes on a humanistic and behaviourist geography oriented
approach exploring aesthetic and emblematic aspects using a quantitative method to do so.
The method consists of a standardized survey with a motive to map experiences and
preferences of different cyclists in Gothenburg, Sweden. The main findings show that high
frequent cyclists prefer cycle paths with a one-way design and with a leveled separation from
pedestrians, like the ones found in Copenhagen. This applies for different cyclists including
unsecure high frequent cyclists regarding their opinions and experiences. Previous studies
have mainly been on the separation of bicycles and motor vehicles but this study finds that a
separation towards pedestrians also is important for the cyclist's experience. | sv |
dc.description.abstract | Syftet är att undersöka relationen mellan cykelvägsutformning och cykelupplevelse utifrån ett användarperspektiv. De flesta studier fokuserar på den praktiska utformningen av cykelvägar, denna studie fokuserar på den estetiska och symboliska effekten på upplevelsen och mobiliteten. Studien tar utgångspunkt i beteendeorienterad och humanistisk geografi med
estetiska och symboliska aspekter som det upplevda och kvalitet. Målet är att bidra med
kunskap om aspekter som utgör cyklisters upplevelse. Slutsatsen är att högfrekventa cyklister i Göteborg föredrar en cykelvägsutformning som är enkelriktad med nivåseparering mot gångtrafikanter av samma typ som finns i Köpenhamn. Detta gäller för olika grupper inklusive rädda högfrekventa cyklister både utifrån åsikt och upplevelse. Tidigare forskning har främst fokuserat på separering från motortrafik, denna studie visar att separering från
gångtrafikanter är väl så viktig för cykelupplevelsen. Studien har utförts med en kvantitativ enkätundersökning med bilder på sex olika cykelvägsutformningar utifrån åsikt och
upplevelse. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats i kulturgeografi | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2021:3 | sv |
dc.subject | Cykelväg, utformning, upplevelse, symbolik och estetik, cyklister | sv |
dc.subject | Mobilitet, Göteborg | sv |
dc.title | Olika utformning - olika upplevelse. Cykelvägars påverkan på upplevelsen | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of Economy and Society | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle | swe |
dc.type.degree | Student essay | |