Show simple item record

dc.contributor.authorGreen, Joanna
dc.contributor.authorSlinning Jannesson, John
dc.date.accessioned2021-06-23T12:51:36Z
dc.date.available2021-06-23T12:51:36Z
dc.date.issued2021-06-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68729
dc.descriptionThis study examines the relations between what is experienced when cycling on a bicycle path and the bicycle paths design through a user perspective. Most studies focus on the practical use of cycle paths but this study focuses on the aesthetic and emblematic effect of experience and mobility. The aim is to contribute with knowledge of aspects that constitutes a cycling experience. The study takes on a humanistic and behaviourist geography oriented approach exploring aesthetic and emblematic aspects using a quantitative method to do so. The method consists of a standardized survey with a motive to map experiences and preferences of different cyclists in Gothenburg, Sweden. The main findings show that high frequent cyclists prefer cycle paths with a one-way design and with a leveled separation from pedestrians, like the ones found in Copenhagen. This applies for different cyclists including unsecure high frequent cyclists regarding their opinions and experiences. Previous studies have mainly been on the separation of bicycles and motor vehicles but this study finds that a separation towards pedestrians also is important for the cyclist's experience.sv
dc.description.abstractSyftet är att undersöka relationen mellan cykelvägsutformning och cykelupplevelse utifrån ett användarperspektiv. De flesta studier fokuserar på den praktiska utformningen av cykelvägar, denna studie fokuserar på den estetiska och symboliska effekten på upplevelsen och mobiliteten. Studien tar utgångspunkt i beteendeorienterad och humanistisk geografi med estetiska och symboliska aspekter som det upplevda och kvalitet. Målet är att bidra med kunskap om aspekter som utgör cyklisters upplevelse. Slutsatsen är att högfrekventa cyklister i Göteborg föredrar en cykelvägsutformning som är enkelriktad med nivåseparering mot gångtrafikanter av samma typ som finns i Köpenhamn. Detta gäller för olika grupper inklusive rädda högfrekventa cyklister både utifrån åsikt och upplevelse. Tidigare forskning har främst fokuserat på separering från motortrafik, denna studie visar att separering från gångtrafikanter är väl så viktig för cykelupplevelsen. Studien har utförts med en kvantitativ enkätundersökning med bilder på sex olika cykelvägsutformningar utifrån åsikt och upplevelse.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsats i kulturgeografisv
dc.relation.ispartofseries2021:3sv
dc.subjectCykelväg, utformning, upplevelse, symbolik och estetik, cyklistersv
dc.subjectMobilitet, Göteborgsv
dc.titleOlika utformning - olika upplevelse. Cykelvägars påverkan på upplevelsensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of Economy and Societyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record