• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Svenska konsumenters inställning och betalningsvilja för produkter skapade av marint plastavfall

Abstract
Bakgrund: Den utbredda plastanvändningen har möjliggjorts av sjunkande produktionskostnader, vilket lett till lägre priser och ökad konsumtion av plastartiklar. Detta, tillsammans med bristande avfallshantering, resulterar i att åtta miljoner ton plast årligen hamnar i världshaven. Ett av de länder med störst årlig konsumtion är Sverige, ett land som ofta ses som förebilder vad gäller hållbarhet och avfallshantering. Det finns flertalet initiativ i Sverige, som jobbar med att utveckla och förbättra återvinningen av marint plastavfall och den svenska befolkningen anses ofta vara mer medvetna om klimatförändringar och handlar utifrån detta än andra länder. Syfte: Detta arbetets syfte är att undersöka inställningen hos svenska konsumenter och deras betalningsvilja för produkter skapade av återvunnet marint plastavfall. Metod: Forskningen har genomförts genom att kombinera existerande litteratur och forskning med insamlad data från en enkät. Denna enkät innehåll ett unikt experiment, där de svarande presenterades med tre produkter skapade av plast och fick mer information kring material för varje avsnitt (se appendix 1.1-1.6) Experimentet följdes sedan av följdfrågor för att samla ytterligare information om attityder och uppfattningar kring ämnet. Resultat: Enkäten visade på en medvetenhet och oro kring klimatförändringarna, framförallt kring plast i haven, och betalningsviljan ökade när de svarande presenterades för information om återvunnet materialet. Den största ökningen skedde mellen produkter skapade av jungfruplast och produkter skapade av återvunnen plast, där parametern kring att den återvunna plasten var marint plastavfall inte hade samma betydelse. Dock fanns där en ökning. Slutsats: Studien kommer fram till att svenska konsumenter är villiga att betala ett högre pris för produkter skapade av återvunnen plast, i relation till produkter skapade av jungfruplast. Vidare är attityden gentemot återvunnet material positiv, även om det finns en viss oro för försämrad kvalitet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/68974
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_68974_1.pdf (1.546Mb)
Date
2021-06-30
Author
Selemark, Tilda
Lundblad, Magda
Keywords
plast, marint plastavfall, återvinning, återvunnen plast, konsumtionsteori, inställning, attityd, betalningsvilja
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
20/21:8
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV