Show simple item record

dc.contributor.authorSelemark, Tilda
dc.contributor.authorLundblad, Magda
dc.date.accessioned2021-06-30T14:36:41Z
dc.date.available2021-06-30T14:36:41Z
dc.date.issued2021-06-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68974
dc.description.abstractBakgrund: Den utbredda plastanvändningen har möjliggjorts av sjunkande produktionskostnader, vilket lett till lägre priser och ökad konsumtion av plastartiklar. Detta, tillsammans med bristande avfallshantering, resulterar i att åtta miljoner ton plast årligen hamnar i världshaven. Ett av de länder med störst årlig konsumtion är Sverige, ett land som ofta ses som förebilder vad gäller hållbarhet och avfallshantering. Det finns flertalet initiativ i Sverige, som jobbar med att utveckla och förbättra återvinningen av marint plastavfall och den svenska befolkningen anses ofta vara mer medvetna om klimatförändringar och handlar utifrån detta än andra länder. Syfte: Detta arbetets syfte är att undersöka inställningen hos svenska konsumenter och deras betalningsvilja för produkter skapade av återvunnet marint plastavfall. Metod: Forskningen har genomförts genom att kombinera existerande litteratur och forskning med insamlad data från en enkät. Denna enkät innehåll ett unikt experiment, där de svarande presenterades med tre produkter skapade av plast och fick mer information kring material för varje avsnitt (se appendix 1.1-1.6) Experimentet följdes sedan av följdfrågor för att samla ytterligare information om attityder och uppfattningar kring ämnet. Resultat: Enkäten visade på en medvetenhet och oro kring klimatförändringarna, framförallt kring plast i haven, och betalningsviljan ökade när de svarande presenterades för information om återvunnet materialet. Den största ökningen skedde mellen produkter skapade av jungfruplast och produkter skapade av återvunnen plast, där parametern kring att den återvunna plasten var marint plastavfall inte hade samma betydelse. Dock fanns där en ökning. Slutsats: Studien kommer fram till att svenska konsumenter är villiga att betala ett högre pris för produkter skapade av återvunnen plast, i relation till produkter skapade av jungfruplast. Vidare är attityden gentemot återvunnet material positiv, även om det finns en viss oro för försämrad kvalitet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEnvironmental Management/Uthålligt företagandesv
dc.relation.ispartofseries20/21:8sv
dc.subjectplast, marint plastavfall, återvinning, återvunnen plast, konsumtionsteori, inställning, attityd, betalningsviljasv
dc.titleSvenska konsumenters inställning och betalningsvilja för produkter skapade av marint plastavfallsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record