dc.contributor.author | Selemark, Tilda | |
dc.contributor.author | Lundblad, Magda | |
dc.date.accessioned | 2021-06-30T14:36:41Z | |
dc.date.available | 2021-06-30T14:36:41Z | |
dc.date.issued | 2021-06-30 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/68974 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: Den utbredda plastanvändningen har möjliggjorts av sjunkande
produktionskostnader, vilket lett till lägre priser och ökad konsumtion av plastartiklar. Detta,
tillsammans med bristande avfallshantering, resulterar i att åtta miljoner ton plast årligen
hamnar i världshaven. Ett av de länder med störst årlig konsumtion är Sverige, ett land som
ofta ses som förebilder vad gäller hållbarhet och avfallshantering. Det finns flertalet initiativ i
Sverige, som jobbar med att utveckla och förbättra återvinningen av marint plastavfall och
den svenska befolkningen anses ofta vara mer medvetna om klimatförändringar och handlar
utifrån detta än andra länder.
Syfte: Detta arbetets syfte är att undersöka inställningen hos svenska konsumenter och deras
betalningsvilja för produkter skapade av återvunnet marint plastavfall.
Metod: Forskningen har genomförts genom att kombinera existerande litteratur och
forskning med insamlad data från en enkät. Denna enkät innehåll ett unikt experiment, där de
svarande presenterades med tre produkter skapade av plast och fick mer information kring
material för varje avsnitt (se appendix 1.1-1.6) Experimentet följdes sedan av följdfrågor för
att samla ytterligare information om attityder och uppfattningar kring ämnet.
Resultat: Enkäten visade på en medvetenhet och oro kring klimatförändringarna, framförallt
kring plast i haven, och betalningsviljan ökade när de svarande presenterades för information
om återvunnet materialet. Den största ökningen skedde mellen produkter skapade av
jungfruplast och produkter skapade av återvunnen plast, där parametern kring att den
återvunna plasten var marint plastavfall inte hade samma betydelse. Dock fanns där en
ökning.
Slutsats: Studien kommer fram till att svenska konsumenter är villiga att betala ett högre pris
för produkter skapade av återvunnen plast, i relation till produkter skapade av jungfruplast.
Vidare är attityden gentemot återvunnet material positiv, även om det finns en viss oro för
försämrad kvalitet. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Environmental Management/Uthålligt företagande | sv |
dc.relation.ispartofseries | 20/21:8 | sv |
dc.subject | plast, marint plastavfall, återvinning, återvunnen plast, konsumtionsteori, inställning, attityd, betalningsvilja | sv |
dc.title | Svenska konsumenters inställning och betalningsvilja för produkter skapade av marint plastavfall | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |