LOOK WHAT YOU MADE ME DO… - Vad influerar influencern? – En kvalitativ intervjustudie
Sammanfattning
Syfte: Studien ämnar undersöka vad som influerar influencers kring vad de publicerar
i sina sociala medier.
Teori: Sharenting, Självpresentation, Integritet, Trans-parasociala relationer,
Mediemoral
Metod: Kvalitativa respondentintervjuer
Material: Tre influencers som är baserade i Sverige. De är mammor med barn under 13
år som gör betalda reklamsamarbeten på Instagram. De har mellan 1000 och
10 500 följare och har olika inställningar till frågeställningarna.
Resultat: Resultaten visar att respondenterna försöker framställa sig så nära sin egen
person som möjligt samtidigt som de vill värna om sina relationer och hålla
privatlivet privat. Gränsdragningen ser olika ut för olika personer.
Respondenterna beskriver att det finns tillfällen där de upplever en fördjupad
relation med följarna. Detta indikerar att begreppet trans-parasociala relationer
bör utredas ytterligare och eventuellt utvidgas. I sina resonemang framhåller
respondenterna en önskan om att göra rätt i relation till barnen. Vi ser dock
tendenser till att influencers val att exponera sina barn i betalda samarbeten
och organiskt innehåll går hand i hand. Barn som exponeras i det organiska
flödet inkluderas även i betalda samarbete medan barn som inte inkluderas i
organiskt innehåll inte heller figurerar i betalda samarbeten.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2021-07-01Författare
Björklund, Karin
Jacobsson, Carita
Nyckelord
Influencer, Influencer Marketing, Instagram, Sharenting, Självpresentation, Integritet, Trans-parasociala relationer, Mediemoral
Serie/rapportnr.
1154
Språk
swe