Show simple item record

dc.contributor.authorBroeren, Lisa
dc.date.accessioned2021-07-01T09:56:22Z
dc.date.available2021-07-01T09:56:22Z
dc.date.issued2021-07-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68998
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att undersöka svenskars upplevelser av reklambudskap på Instagram. Teori: Uses and gratifications och Model of attitudes towards advertising. Metod: Kvalitativa fokusgrupper. Material: Två fokusgruppsintervjuer med olika åldersgrupper: Generation Z och Millennials. Resultat: Resultatet av studien visar att det finns en ambivalens i attityderna gällande reklam på Instagram. Reklamtypen som respondenterna generellt hade en positivare attityd till är den förtjänade och ägda reklamen. Den reklamtyp som respondenterna hade mest negativa associationer till var den köpta reklamen, där de kände både positiva och negativa känslor till faktumet att den är riktad. Målgrupperna använde sig av Instagram men där olika behov tillfredsställs beroende på motiv till användning, vilket också hade en betydelse när det kom till hur de mottog reklamen på mediet. Vad som stack ut i resultatet var främst att de yngre respondenterna knappt såg reklamen i flödet, till skillnad från de respondenter som var äldre där fokus var större på reklamen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1156sv
dc.subjectAttityder, upplevelser,inställning, Instagram, köpt reklam, ägd reklam, förtjänad reklam, uses and gratifications, word-ofmouth.sv
dc.titleETT FLÖDE FYLLT AV REKLAM - En kvalitativ studie om attityder gentemot olika reklamtyper på Instagramsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record