• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ETT FLÖDE FYLLT AV REKLAM - En kvalitativ studie om attityder gentemot olika reklamtyper på Instagram

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka svenskars upplevelser av reklambudskap på Instagram. Teori: Uses and gratifications och Model of attitudes towards advertising. Metod: Kvalitativa fokusgrupper. Material: Två fokusgruppsintervjuer med olika åldersgrupper: Generation Z och Millennials. Resultat: Resultatet av studien visar att det finns en ambivalens i attityderna gällande reklam på Instagram. Reklamtypen som respondenterna generellt hade en positivare attityd till är den förtjänade och ägda reklamen. Den reklamtyp som respondenterna hade mest negativa associationer till var den köpta reklamen, där de kände både positiva och negativa känslor till faktumet att den är riktad. Målgrupperna använde sig av Instagram men där olika behov tillfredsställs beroende på motiv till användning, vilket också hade en betydelse när det kom till hur de mottog reklamen på mediet. Vad som stack ut i resultatet var främst att de yngre respondenterna knappt såg reklamen i flödet, till skillnad från de respondenter som var äldre där fokus var större på reklamen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/68998
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_68998_1.pdf (478.6Kb)
Date
2021-07-01
Author
Broeren, Lisa
Keywords
Attityder, upplevelser,inställning, Instagram, köpt reklam, ägd reklam, förtjänad reklam, uses and gratifications, word-ofmouth.
Series/Report no.
1156
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV