Show simple item record

dc.contributor.authorHaugsnes, Wilma
dc.contributor.authorPersson, Linnéa
dc.date.accessioned2021-07-01T10:04:31Z
dc.date.available2021-07-01T10:04:31Z
dc.date.issued2021-07-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69001
dc.description.abstractSyfte: Studiens syfte är att undersöka huruvida reklaminnehåll har ändrats under pandemin och i så fall hur pandemin presenteras i reklaminnehåll. Teori: Studiens teoretiska ramverk består av Taylor’s six segment message strategy wheel och bildsemiotiken. Metod: Kvantitativ metod i kombination med kvalitativ innehållsanalys. Material: Studien har analyserat reklamfilmer från ICAs reklamkampanj ICA-butiken sända i TV mellan februari 2020 och januari 2021. Resultat: Studiens resultat visade att pandemin presenterades i 4 av 41 reklamfilmer. Pandemin presenterades endast implicit; ord som corona, covid-19 eller pandemin nämns ej. Reklaminnehållet var övervägande transformativt. De reklamfilmer som presenterar pandemin syftar i huvudsak på att presentera de följder pandemin haft för organisationens kunder snarare än om information om krisen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1158sv
dc.subjectCovid-19, ICA, Reklam, Dagligvaruhandel, Pandemi, Taylor’s six segment message strategy wheel, Bildsemiotiken, Reklaminnehållsv
dc.titleATT HANDLA MED HÄNSYN - En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av ICAs reklamfilmer under covid-19 pandemin.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record