MED INTEGRITETEN SOM INSATS - En kvalitativ studie om riktad reklam på Instagram
Sammanfattning
Syfte: Att undersöka hur äldre förhåller sig till riktad reklam på Instagram.
Teori: Uses and Gratifications, attitydmodellen och Communication Privacy
Management Theory, samt tidigare forskning om äldres medieanvändning,
attityder till riktad reklam och integritet på sociala medier.
Metod: Kvalitativa intervjuer.
Material: 14 semistrukturerade intervjuer med personer i åldrarna 60-80.
Resultat: Äldre har flera olika motiv till sin användning av Instagram. Till de mest centrala
hör social interaktion, bevakning av andra och inspiration. Resultaten visar även
att äldres attityder till riktad reklam går isär. För en del uppstår irritation om
reklamens innehåll och distribution inte motsvarar deras förväntningar och
intressen. Andra visar på en ambivalens där riktad reklam upplevs dels relevant,
dels integritetskränkande. Slutligen identifierade vår studie två läger som resonerar
olika vad gäller synen på integritet. Det ena lägret upplever att Instagram inte
möter de förväntningar de har på hur privat information ska behandlas, vilket
resulterar i negativa attityder. Det andra lägret är också negativa till
datainsamlingen. Men de är mer förstående till att reklam förekommer på
Instagram, med hänsyn till att de har ingått i plattformens avtal. Datainsamlingen
och den riktade reklamen är priset de får betala om de ska kunna fortsätta att
använda appen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2021-07-01Författare
Jerkin, Josefine
Kvist, Laura
Wohlén, Julia
Nyckelord
Sociala medier, Instagram, riktad reklam, riktad marknadsföring, integritet, äldre.
Serie/rapportnr.
1160
Språk
swe