Autonoma fordon i transportnätverket - En studie om de implementeringsbarriärer som föreligger för tunga autonoma transporter
Abstract
Autonoma tunga transporter förmodas förändra transportsektorn i grunden. För att kunna
implementera dessa fordonslösningar i dagens transportsystem behöver emellertid flertalet
barriärer överkommas. Syftet med denna studie har varit att kategorisera och verifiera de
barriärer som föreligger en implementering av tunga autonoma transporter. Studien har
författats hos teknikföretaget Einride, vilka tillhandahåller förarlösa lastbilar.
Målet har varit att påvisa att privat och offentlig sektor tillsammans ger en
sektorsöverskridande verifiering av de barriärer som beskrivs i befintlig forskning på
området. Semistrukturerade intervjuer med aktörer från privat och offentlig sektor har lagt
grunden för det empiriska materialet. Tillsammans med en kvalitativ forskningsansats har en
kategorisering och verifiering av de implementeringsbarriärer identifierade i använd
litteratur möjliggjorts. Huvudresultatet påvisar att somliga barriärer väger tyngre än andra.
Barriärerna som kategoriserats är relaterade till infrastruktur, juridiska ramverk, säkerhet,
cybersecurity och kostnader.
Studiens slutsats är att barriärer kopplade till infrastruktur samt juridik utgör de dominanta
etableringshindren för Einride och liknande aktörer. Framtida forskning och arbete behöver
anta ett internationellt perspektiv. Juridiska ramverk och infrastrukturella frågor lär justeras
i linje med automatiseringen av transportsystemet först när trafiklagstiftning och digital
infrastruktur prioriteras i högre instans, med utgångspunkt i UNECE.
Degree
Student essay
Other description
Autonomous heavy transports are expected to fundamentally change the transport system.
However, in order to be able to implement these vehicle solutions in today’s transport system,
barriers need to be overcome. The purpose of this study has been to categorize and verify the
barriers that exist related to the implementation of autonomous heavy transports. The
Swedish tech-company Einride, which provides driverless trucks, has given the authors of
this essay the possibility to conduct this study for them.
The aim of the study has been to demonstrate that the private and public sectors together
provide a cross-sectoral verification of the barriers described in the existing research in the
field. Semi-structured interviews with actors from the private and public sectors have laid the
foundation for the empirical material. Together with a qualitative research approach, a
categorization and verification of the barriers for implementation identified in the used
literature has been made possible. The main result of the study shows that some barriers
outweigh others. The barriers categorized are related to infrastructure, legal frameworks,
safety, cybersecurity and costs.
The study concludes that barriers related to infrastructure and law constitute the dominant
barriers for implementing autonomous heavy transports. Future research and work need to
adopt an international perspective. Legal frameworks and infrastructural issues are expected
to be adjusted in line with the automation of the transport system only when traffic legislation
and digital infrastructure are prioritized at a higher instance. Thus, the United Nations
Economic Commission for Europe is the outset of a crucial change management process, one
that is essential for a large-scale implementation of autonomous transports.
View/ Open
Date
2021-07-05Author
Petré, Axel
Lidgard, Tom
Series/Report no.
Logistik
20/21:23
Language
swe