• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Autonoma fordon i transportnätverket - En studie om de implementeringsbarriärer som föreligger för tunga autonoma transporter

Sammanfattning
Autonoma tunga transporter förmodas förändra transportsektorn i grunden. För att kunna implementera dessa fordonslösningar i dagens transportsystem behöver emellertid flertalet barriärer överkommas. Syftet med denna studie har varit att kategorisera och verifiera de barriärer som föreligger en implementering av tunga autonoma transporter. Studien har författats hos teknikföretaget Einride, vilka tillhandahåller förarlösa lastbilar. Målet har varit att påvisa att privat och offentlig sektor tillsammans ger en sektorsöverskridande verifiering av de barriärer som beskrivs i befintlig forskning på området. Semistrukturerade intervjuer med aktörer från privat och offentlig sektor har lagt grunden för det empiriska materialet. Tillsammans med en kvalitativ forskningsansats har en kategorisering och verifiering av de implementeringsbarriärer identifierade i använd litteratur möjliggjorts. Huvudresultatet påvisar att somliga barriärer väger tyngre än andra. Barriärerna som kategoriserats är relaterade till infrastruktur, juridiska ramverk, säkerhet, cybersecurity och kostnader. Studiens slutsats är att barriärer kopplade till infrastruktur samt juridik utgör de dominanta etableringshindren för Einride och liknande aktörer. Framtida forskning och arbete behöver anta ett internationellt perspektiv. Juridiska ramverk och infrastrukturella frågor lär justeras i linje med automatiseringen av transportsystemet först när trafiklagstiftning och digital infrastruktur prioriteras i högre instans, med utgångspunkt i UNECE.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Autonomous heavy transports are expected to fundamentally change the transport system. However, in order to be able to implement these vehicle solutions in today’s transport system, barriers need to be overcome. The purpose of this study has been to categorize and verify the barriers that exist related to the implementation of autonomous heavy transports. The Swedish tech-company Einride, which provides driverless trucks, has given the authors of this essay the possibility to conduct this study for them. The aim of the study has been to demonstrate that the private and public sectors together provide a cross-sectoral verification of the barriers described in the existing research in the field. Semi-structured interviews with actors from the private and public sectors have laid the foundation for the empirical material. Together with a qualitative research approach, a categorization and verification of the barriers for implementation identified in the used literature has been made possible. The main result of the study shows that some barriers outweigh others. The barriers categorized are related to infrastructure, legal frameworks, safety, cybersecurity and costs. The study concludes that barriers related to infrastructure and law constitute the dominant barriers for implementing autonomous heavy transports. Future research and work need to adopt an international perspective. Legal frameworks and infrastructural issues are expected to be adjusted in line with the automation of the transport system only when traffic legislation and digital infrastructure are prioritized at a higher instance. Thus, the United Nations Economic Commission for Europe is the outset of a crucial change management process, one that is essential for a large-scale implementation of autonomous transports.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69072
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_69072_1.pdf (375.3Kb)
Datum
2021-07-05
Författare
Petré, Axel
Lidgard, Tom
Serie/rapportnr.
Logistik
20/21:23
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV