Ju fler desto roligare? – introverta och extroverta personligheter i högstadiets särskilda undervisningsgrupper
The more the merrier? – introvert and extrovert personalities in the special education unit of secondary school
Abstract
I denna studie undersöks möjligheterna att använda begreppen introvert och extrovert som
diskurser som kan berättiga en exkludering från klassrummet och placering i särskild
undervisningsgrupp (SUG). Studien syftade även till att synliggöra grupplacering,
arbetsmetoder och förväntningar på eleverna i SUG på högstadieskolor i Göteborgs Stad.
Datainsamling skedde med enkätstudier genomförda i två etapper, den första till rektorer och
den andra till pedagoger. De många öppna frågorna, som alla var kopplade till
personlighetsdragen extrovert/introvert, berörde SUG-verksamhetens resurser, specifika
elevers framtida jobbmöjligheter och vad som skulle hända om de gick i vanlig klass.
Resultat erhölls således på skolnivå, gruppnivå och individnivå.
Resultatet visade en trend till att de flesta kommunala skolor i Göteborg har SUG, till skillnad
från de privata skolorna. Det vanligaste är att endast ha en SUG på skolan där elever med
olika sorters särskilda behov går, trots att flera pedagoger i studien angav att det är svårt att
ge en kvalitativ undervisning i SUG på grund av dess heterogena elevsammansättning. I
enighet med tidigare forskning visade svar från pedagoger i denna studie att samordningen
med övrig verksamhet på skolan är den faktor som måste förbättras för att eleverna i SUG ska
få bättre förutsättningar att utvecklas. Utan SUG befaras hemmasittande bli ett stort problem
för majoriteten av de introverta eleverna, enligt deras pedagoger, medan de extroverta
eleverna skulle löpa större risk för att ”hamna i konflikter” och ”störa mycket”.
Användbarheten av begreppen introvert och extrovert utmanas i denna studie av de
medicinska diagnoserna ADHD och autismspektrum, som dominerar verksamheterna vi
undersökt, även om samtliga informanter i enkätsvaren klassificerat elever utifrån grad av
extrovertism. Endast en av de verksamheter vi undersökt använder rutinmässigt begreppen
extrovert/introvert för att avtäcka elevers behov. Vissa pedagoger avböjde från att definiera
dessa begrepp med motiveringen att de inte används i deras verksamhet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-07-06Author
Faruga Karldén, Christian
Lidén, Hanna
Keywords
särskild undervisningsgrupp, introvert, extrovert
Language
swe