dc.contributor.author | Bjuggren, Hanna | |
dc.contributor.author | Karlsson, Lisa | |
dc.date.accessioned | 2021-07-06T10:09:29Z | |
dc.date.available | 2021-07-06T10:09:29Z | |
dc.date.issued | 2021-07-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/69092 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien var att utifrån en fenomenografisk utgångspunkt undersöka
gymnasielärares uppfattningar av arbetet med summativ bedömning. Utifrån detta syfte
utkristalliserades följande forskningsfrågor.
Hur uppfattar gymnasielärarna arbetet med summativ bedömning?
- Hur uppfattar gymnasielärarna att den summativa bedömningen kan göras
mer likvärdig?
- Hur uppfattar gymnasielärarna att den summativa bedömningen påverkar
eleverna?
En fenomenografisk ansats syftar till att belysa uppfattningar, attityder och känslor.
Huvudfokus var att skildra lärarnas verklighet och uppfattningar kring summativ bedömning så
bra som möjligt. Datainsamlingen gjordes genom semistrukturerade digitala intervjuer. Genom
att intervjua fem gymnasielärare samt kategorisera och analysera deras uttalanden fick vi en
bild av deras uppfattningar och upplevelser av valda fenomen.
Resultatet visade att gymnasielärarna uppfattar att arbetet med den summativa bedömningen är
komplext. Även om det är snabbt och enkelt för läraren att utföra bedömningsarbetet är det
svårt att se vilken kunskap som finns bakom poängen som sätts på provet eller uppgiften och
att sedan kunna koppla det till kunskapskraven inför kursbetyget. För att göra bedömningen
mer likvärdig har det utifrån lärarnas svar framkommit tre grundläggande faktorer; god
kompetens hos lärarna, bra förutsättningar samt lämpliga arbetssätt. Gällande hur den
summativa bedömningen påverkar eleverna framkommer det att olika elever påverkas på olika
sätt. Å ena sidan uppfattar lärarna att bedömningsformen är positiv då den är enkel och tydlig
för eleverna. Å andra sidan uppfattar de att den summativa bedömningen kan påverka eleverna
negativt genom att den kan leda till att de känner press och stress. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Summativ bedömning, likvärdig bedömning, elevpåverkan, fenomenografi | sv |
dc.title | Summativ bedömning – ett nödvändigt ont? En fenomenografisk studie om gymnasielärares uppfattningar av arbetet med summativ bedömning | sv |
dc.title.alternative | Summative assessment – a necessary evil? | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |