dc.contributor.author | Wahlgren, Linnéa | |
dc.date.accessioned | 2021-07-08T09:21:15Z | |
dc.date.available | 2021-07-08T09:21:15Z | |
dc.date.issued | 2021-07-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/69142 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning Den här studien tar avstamp i och inspireras av en tidigare studie av Lopo tovska et al. från 2016. Genom att samla in ytterligare empiri utifrån två av de forskningsfrågor
som formulerats av Lopotovska et al. syftar denna studie till att bredda områdets empiriska
underlag, samt att även bidra med teoriutveckling genom konstruerandet av ett nytt analysverk tyg.
Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att undersöka och analysera barns
respons i samtal om bilder. Detta har gjorts utifrån forskningsfrågorna:
• Hur beskriver barn i förskoleklass konstverk baserat på sina förkunskaper?
• Hur förändras barn i förskoleklass beskrivning av konstverk efter att de introdu cerats för grundläggande visuella element?
Genomförande Korta individuell intervjuer har genomförts med tio barn i förskoleklass. In tervjuerna hade ett semistrukturerat format och barnens respons har analyserats kvalitativt för
att ta reda på hur de deltagande barnens förmåga att samtala om bilder utvecklades under stu diens gång. Analysen gjordes utifrån ett nytt analytiskt ramverk som tagits fram med stöd i
tidigare forskning och studiens empiriunderlag. Ramverket är utformat så att det dels kan an vändas i forskningssyfte vid analys av barns respons i samtal om bilder, men även som ett
bedömningsstöd/lärarhandledning i skolans vardag.
Resultat Studiens resultat visar att barn i förskoleklass har goda förkunskaper kopplade till
flera av de visuella element som behandlades. Med visuella element menas de olika element
som bygger upp en bild, som exempelvis färger och former. Barnen som deltog i studien kunde
även ses ha en god förmåga att samtala om bilder utifrån sina förkunskaper, och de kunde också
ta till sig och använda nyintroducerade begrepp och koncept efter enbart en kort instruktion.
Inledningsvis så bestod barnens respons framförallt av att de pekade ut och nämnde olika objekt
och element i bilden. Under samtalens gång fördjupades dock deras respons och majoriteten av
barnen kunde ses göra ett läsande bortom bilden, där de skapade ett narrativ kopplat till bilden
och även gjorde referenser till egna erfarenheter. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | visual literacy, visuella element, barn, läsa, bilder, konst, målningar, illustrationer, bild kommunikation, bildspråk, bildkommunikation, bildspråk, det vidgade textbegreppet, semiotik, visual grammatics | sv |
dc.title | Konsten att tala om bilder: barns förmåga att samtala om bilder och deras meningsskapande innehåll | sv |
dc.title.alternative | The art of talking about pictures: How young children talk about art. | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |