• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers och lärares tal om läsförmåga i alla ämnen – En jämförande intervjustudie

Pupils and teachers discourse about reading ability in all subjects – A comparative interview study

Abstract
Studiens syfte var att undersöka om yngre elevers olika läsförmågor påverkar deras kunskapsinhämtning och prestationer i flera olika skolämnen. Studien utformades genom intervjuer med både elever och lärare för att belysa detta ur två olika perspektiv. Skolverket (2016) beskriver läsförmåga som en individuell rättighet för att kunna vara en del av det demokratiska samhälle vi lever i. Behovet av god läsförmåga beskrivs i flera ämnen i läroplanen men diskuteras explicit mer sällan kopplade till andra ämnen än svenska. Mot bakgrund av att läsförmåga är ett viktigt redskap för människans kunskapsinhämtning innehåller denna studie två frågeställningar: Kan yngre elever koppla egen läsning och läsförmåga som ett verktyg att främja utveckling i alla skolämnen? och Hur beskriver lärare elevers läsförmåga i relation till elevers prestationer i övriga skolämnen? Studien genomfördes utifrån kvalitativ metod. Det empiriska materialet samlades in genom semistrukturerade intervjuer med tolv elever och två lärare. Intervjuerna genomfördes på en skola i årskurs 1 och årskurs 3. Intervjuerna transkriberades och analyserades utifrån tematisk analys och resultatet från elevintervjuerna och lärarintervjuerna presenterades i separata delar. Resultatet i den genomförda studien tyder på att elever med god läsförmåga tenderar att prestera väl i olika skolämnen. Det indikerar även att läsförmåga i olika ämnen blir ett allt viktigare redskap för varje årskurs. Det framkommer även att svårigheter i läsförmåga kan utgöra ett hinder i undervisningen, och då inte minst i andra ämnen än svenska, och att läsmotivation är en viktig faktor i elevers läsutveckling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69143
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_69143_1.pdf (477.4Kb)
Date
2021-07-08
Author
Gustavsson, Caroline
Keywords
Läsförmåga, läsförståelse, läsutveckling, läsvana, läsmotivation
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV