MELLAN BILDNING OCH ANSTÄLLNINGSBARHET
En kvalitativ studie om utbildningsprogram för generell examen i Sverige
Abstract
Syfte: Det övergripande syfte med denna studie är att undersöka spänningen
mellan bildning och ekonomisk nytta inom generella program i svensk
högre utbildning. Det huvudsakliga syftet med uppsatsen är att undersöka
argument och resonemang vid inrättandet av ett generellt program samt
dess syfte och funktion efter inrättning.
Teori: Med utgångspunkt i Lindbergs (2016) perspektiv om högre utbildning har
det tillsammans med tidigare forskning utvecklats tre perspektiven för att
analysera studiens empiri utifrån teman. De tre perspektiven är
nyttoperspektivet, konkurrensperspektivet och bildningsperspektivet.
Metod: Utifrån syftet att undersöka generella program inom svensk högre
utbildning, genomfördes en fallstudie på Kandidatprogrammet i pedagogik.
En tematisk innehållsanalys genomfördes på studiens insamlade empiri,
både på tillhandahållna interna offentliga dokument och på intervjusvaren
från de semistrukturerade intervjuerna.
Resultat: Resultatet visar på en spänning mellan bildning och ekonomisk nytta inom
kandidatprogrammet i pedagogik. Nyttoperspektivet och
bildningsperspektivet synliggjordes tydlig vid resonemang och argument
för att beskriva syftet och funktionen av kandidatprogrammet i pedagogik.
Vidare framkom spänningen i argumenten och resonemangen för
inrättningen av kandidatprogrammet i pedagogik. Delvis framträdde
bildningsperspektivet i resonemang om vad pedagogikämnet var och hade
för syfte, bland annat att syftet inte var att utbilda för ett specifikt yrke.
Trots det var nyttoperspektivet och konkurrensperspektivet framstående i
argument om inrättningen av kandidatprogrammet i pedagogik, och var i
huvudsak mer framträdande i analysen. Något som kopplades till
Bolognaprocessens krav på högre utbildning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-08-05Author
Löthner, Astrid
Thunander, Ola
Keywords
högre utbildning
bildning
anställningsbarhet
utbildningspolitik
bolognaprocessen
Series/Report no.
Kandidat
VT21 IPS PEDG14
Language
swe