Show simple item record

dc.contributor.authorChoi Andersson, Nathalie
dc.date.accessioned2021-08-06T07:02:09Z
dc.date.available2021-08-06T07:02:09Z
dc.date.issued2021-08-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69277
dc.description.abstractSåväl europeiska som svenska riktlinjer för undervisning i främmande språk understryker idag vikten vid att främja interkulturell kompetens hos elever. Eftersom språk och kultur är odelbara, sker en automatisk kulturell förmedling genom språkundervisningen och de material som används. Ett vanligt förekommande språkdidaktiskt material är textböcker, och det är därigenom av väsentlighet att examinera deras innehåll. Syftet med föreliggande kvalitativa studie är således att komparera representationen av det kulturella innehållet i textböcker från tre olika decennier (1984, 1993 respektive 2012) och undersöka huruvida de kulturella inslagen inrymmer potential för att utveckla interkulturellt kompetenta elever, samt om en förändring i det interkulturella förhållningssättet skett i de aktuella läroböckerna över tid. Med hermeneutisk teori som utgångspunkt har en tematisk analys genomförts av tre relativt kontemporära svenska textböcker i spanska som främmande språk på nybörjarnivå. Relevanta data har valts ut och analyserats för att därefter kategoriseras och jämföras. Resultaten visar att en viss förändring av det kulturella innehållet skett över tid, bland annat genom ett ökat multikulturellt förhållningssätt. Potentialen att främja interkulturell kompetens är däremot genomgående liten. Det beror bland annat på en påtaglig kulturell hierarki och på att kulturella aspekter framställs informativt, enhetligt och generaliserande. Den interkulturella kompetensens betydelse och aktualitet återspeglas med andra ord inte i de examinerade didaktiska materialen.sv
dc.language.isospasv
dc.relation.ispartofseriesExamensarbete avancerad nivå, lärarutbildningsv
dc.relation.ispartofseriesSPLLÄR 2021-008sv
dc.subjectSpanska, lärandesv
dc.subjectSpanish, learningsv
dc.titleCaminando hacia la competencia intercultural - Un análisis comparativo de manuales suecos de ELEsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH3
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / The Board of Teacher Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Lärarutbildningsnämndenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record