• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Caminando hacia la competencia intercultural - Un análisis comparativo de manuales suecos de ELE

Sammanfattning
Såväl europeiska som svenska riktlinjer för undervisning i främmande språk understryker idag vikten vid att främja interkulturell kompetens hos elever. Eftersom språk och kultur är odelbara, sker en automatisk kulturell förmedling genom språkundervisningen och de material som används. Ett vanligt förekommande språkdidaktiskt material är textböcker, och det är därigenom av väsentlighet att examinera deras innehåll. Syftet med föreliggande kvalitativa studie är således att komparera representationen av det kulturella innehållet i textböcker från tre olika decennier (1984, 1993 respektive 2012) och undersöka huruvida de kulturella inslagen inrymmer potential för att utveckla interkulturellt kompetenta elever, samt om en förändring i det interkulturella förhållningssättet skett i de aktuella läroböckerna över tid. Med hermeneutisk teori som utgångspunkt har en tematisk analys genomförts av tre relativt kontemporära svenska textböcker i spanska som främmande språk på nybörjarnivå. Relevanta data har valts ut och analyserats för att därefter kategoriseras och jämföras. Resultaten visar att en viss förändring av det kulturella innehållet skett över tid, bland annat genom ett ökat multikulturellt förhållningssätt. Potentialen att främja interkulturell kompetens är däremot genomgående liten. Det beror bland annat på en påtaglig kulturell hierarki och på att kulturella aspekter framställs informativt, enhetligt och generaliserande. Den interkulturella kompetensens betydelse och aktualitet återspeglas med andra ord inte i de examinerade didaktiska materialen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69277
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
Student Essay (4.870Mb)
Datum
2021-08-06
Författare
Choi Andersson, Nathalie
Nyckelord
Spanska, lärande
Spanish, learning
Serie/rapportnr.
Examensarbete avancerad nivå, lärarutbildning
SPLLÄR 2021-008
Språk
spa
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV