dc.contributor.author | Josefsson, Marie | |
dc.date.accessioned | 2021-08-16T11:22:40Z | |
dc.date.available | 2021-08-16T11:22:40Z | |
dc.date.issued | 2021-08-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/69367 | |
dc.description.abstract | I föreliggande studie undersöktes hur ungdomar och föräldrar i två arabiska familjer i
Sverige ser på sin relation till språken i sin vardag över tid samt vilka faktorer som
påverkat deras språkval. I fokus ligger deltagarnas upplevelser relaterade till arabiska
språket, men även betydelsen av andra språk lyfts i olika sammanhang. Deltagarnas
berättelser ger en bild av hur individer med ett liknande ursprung har olika
erfarenheter och upplevelser av språken i sina liv; en deltagare är uppvuxen i ett
arabiskspråkigt land och flyttade till Sverige som vuxen, en annan kom till Sverige
som barn och växte upp i en familj som tidigt övergav arabiskan till förmån för
svenskan. Två deltagare är födda i Sverige på 2000-talet; den ena uppvuxen med
arabiska som hemspråk, den andra med svenska som hemspråk. Den ena familjen har
genom åren bevarat sin arabiska dialekt i hemmet, medan den andra familjen idag
befinner sig i ett slags revitaliseringsprocess där arabiskan på senare år blivit alltmer
närvarande i familjens liv.
Det övergripande resultat som framkommer är att arabiska språket på senare år
blivit mer levande i deltagarnas liv. Dels har digitala mediers och ny teknologis intåg
i hemmen möjliggjort användandet av språket på ett slags gränslösa arenor; såväl i
kontakt med släktingar i andra länder som i andra sammanhang. Dels har händelser
på makronivå i form av kraftigt ökad immigration från arabvärlden bidragit till att det
finns ett större behov av arabiska språket i exempelvis skola och arbetsliv. Samtliga
deltagare har på senare år börjat återuppliva eller utveckla sina tidigare kunskaper i
arabiska; i ungdomarnas fall handlar det främst om utvecklingen av sin arabiska
dialekt och förståelsen av andra arabiska dialekter, medan föräldrarna även börjat lära
sig eller utveckla sin standardarabiska.
I studien diskuteras även möjligheten att i studier av individers språkval, använda
och utveckla en äldre modell för analys av språkbyte. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Uppsats | sv |
dc.subject | språkval | sv |
dc.subject | arvspråk | sv |
dc.subject | modersmål | sv |
dc.subject | hemspråk | sv |
dc.subject | arabiska | sv |
dc.subject | språkbyte | sv |
dc.subject | språkbevarande | sv |
dc.subject | språkpolicy i familjen | sv |
dc.title | ”Varför ska jag lära mig arabiska? Jag bor ju i Sverige.” -En studie av språkval i två arabiska familjer. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |