• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det tvärprofessionella arbetet är en grannlaga uppgift att få till”

En kvalitativ intervjustudie om hur elevhälsoteamets olika professioner ser på specialpedagogens profession Kerstin Haglund

Abstract
Syftet med studien var att undersöka vilken syn de professioner som ingår i den samlade elevhälsan hade av specialpedagogens profession, yrkesroll och uppdrag. Studien ämnade också att undersöka hur professionerna upplevde arbetet i ett tvärprofessionellt team. Den teoretiska utgångspunkten för studien grundade sig i Brantes professionsteori och Thylefors modell för tvärprofessionella team. Denna kvalitativa studie har inspirerats av den hermeneutiska forskningsansatsen då författarna ämnat tolka och skapa förståelse för empirin. Nio kvalitativa halvstrukturerade intervjuer gjordes med yrkesprofessioner som ingår i elevhälsoteamet. Inför intervjuerna gjordes två pilotintervjuer för att säkerställa frågornas begriplighet och tidsramen för kommande intervjuer. Resultatet analyserades utifrån studiens frågeställningar och teoretiska ramar. Intervjuerna analyserades och kategoriserades också med koppling till studiens centrala begrepp. I resultatet tematiserades specialpedagogens yrkesroll tematiserades utifrån kompensatoriska-, kritiska- och dilemmaperspektivet och specialpedagogens uppdrag tematiserades med utgångspunkt i examensförordningens innehåll. Resultatet visade att respondenterna hade en samsyn kring den samlade elevhälsans övergripande uppdrag och yrkesroll i skolorna. Samtliga respondenter menade att den samlade elevhälsans främsta uppdrag är att arbeta hälsofrämjande och förebyggande även om de också såg organisatoriska svårigheter att prioritera det arbetet. Respondenterna upplevde också att specialpedagogen hade en nyckelroll för det pedagogiska perspektivet i den samlade elevhälsan och gav specialpedagogen hög legitimitet i de pedagogiska frågorna. Samtliga respondenter efterfrågade mer tydlighet för professionernas roller i elevhälsoteamet. Det åtgärdande arbetet fick stort fokus när respondenterna beskrev specialpedagogens yrkesroll och uppdrag. Studiens resultat visade också att samtliga respondenter ansåg att specialpedagogen borde arbeta mer på organisation- och gruppnivå, men att de upplevde att specialpedagoger i själva verket förväntades arbeta mer på individnivå och kunde få specialläraruppdrag.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69387
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_69387_1.pdf (686.6Kb)
Date
2021-08-18
Author
Charafi, Saida
Haglund, Kerstin
Keywords
specialpedagog
profession
yrkesroll
uppdrag
tvärprofessionellt
professionsteori
Series/Report no.
Magister
VT21 IPS SPP601
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV