“JAG FÖRSÖKER HÅLLA HYGGLIG KONTORSTID” - En kvalitativ studie om universitetslärares upplevelser av det ofrivilliga distansarbetet till följd av coronapandemin
Abstract
På grund av spridningen av Covid-19 viruset uppmanade Folkhälsomyndigheten den 17 mars
2020 universiteten att ställa om undervisningen till att bedrivas på distans. Redan innan
coronapandemin präglades universitetslärarnas arbete av en relativt hög flexibilitet gällande
var, när och hur de utför sitt arbete. Mot denna bakgrund har lärarnas flexibla arbete ytterligare
ställts på sin spets, varav syftet med denna studie är att undersöka deras upplevelse av hur det
ofrivilliga distansarbetet har påverkat arbetssituationen. Studien utgår från två tematiska
områden varav det första är hur lärarnas arbetsrelaterade krav, kontroll och sociala stöd har
påverkats. Det andra temat fokuserar på gränsdragningen mellan privatliv och arbetsliv.
Empirin har samlats in med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod genom tio semistrukturella
intervjuer med universitetslärare från Göteborgs universitet. Resultatet bearbetades genom en
tematisk analys med utgångspunkt i Karasek och Theorells (1990) krav-kontroll-stödmodell
och Clarks (2000) gränsteori. Detta teoretiska ramverk har tillsammans med ett urval av
tidigare forskning använts för att tolka och förklara lärarnas upplevelser av den nya
arbetssituationen samt gränsdragningen mellan privatliv och arbetsliv.
Studien visar att det påtvingade distansarbetet genom dess oberoende av tid och rum i
kombination med lärarnas initialt gränslösa arbetsvillkor genererat både ökade möjligheter och
risker. Detta i form av möjliggörandet att få ihop livspusslet samtidigt som det kan innebära en
högre risk för obalans mellan privatliv och arbetsliv. Huvudsakligen upplever respondenterna
de arbetsrelaterade kraven som oförändrade trots att de tvingats att snabbt ställa om arbetet och
digitalisera undervisningen. Flertalet verkar grunda de löst hållna kraven som präglar yrket på
upplevelsen av yttre förväntningar i kombination med inre förväntningar. Majoriteten av
respondenterna upplever egenkontrollen som fortsatt hög och oförändrad, även om några
efterfrågar mer tid för att nyttja potentialen i distansundervisningen och höja kvaliteten i den
undervisningsformen. Trots möjligheter till interaktion med kollegor och chefer upplever
merparten av de intervjuade lärarna att det sociala stödet har påverkats negativt. Något som
framför allt har minskat är den informella kommunikationen. Kontakten med studenterna
beskrivs också som en viktig del och även den upplevs ha försämrats. Vidare framgår hur det
minskade sociala stödet beskrivs inverka negativt på både kvaliteten och inspirationen i
respondenternas arbete.
På grund av att lärarna arbetar hemifrån har den fysiska gränsen mellan privatliv och arbetsliv
gått förlorad och som för majoriteten har resulterat i en negativ påverkan på gränsdragningen.
Den tidsmässiga gränsen ses emellertid som likvärdig av de flesta, vilket kan tänkas förklaras
genom att de sedan tidigare kunnat bestämma när arbetet ska förläggas. Den psykologiska
gränsen har däremot utmanats för många. Flertalet lärare, framför allt de med barn i hemmet,
beskriver i synnerhet hur privatlivets tankar nu tenderar att spilla över på arbetslivet. För att
balansera privatliv och arbetsliv kan två huvudstrategier antas, segmentering och integrering,
vilka representerar i vilken utsträckning en individ vill hålla isär privatliv och arbetsliv.
Majoriteten av lärarna föredrog segmenteringsstrategin varav de med barn i hemmet tenderade
att segmentera medan de utan barn i hemmet huvudsakligen integrerade. Med anledning av de
gränslösa arbetsvillkoren och att flertalet identifierar sig med sitt yrke gör detta dock att inslag
av integrering återfinns hos samtliga respondenter.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2021-08-20Author
Johansson, Ellen
Peterson, Renée
Keywords
Covid-19 pandemi
distansarbete
gränsdragning
krav-kontroll-stödmodellen
Language
swe