Show simple item record

dc.contributor.authorKindblom, Terry
dc.date.accessioned2021-08-27T07:53:33Z
dc.date.available2021-08-27T07:53:33Z
dc.date.issued2021-08-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69451
dc.description.abstractSyftet med den här studien är att undersöka vad fem lärare på grundskolan 6–9 anser är ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. Studien är baserad på fem lärares åsikter, tankar, uppfattningar, erfarenheter och insikter angående vad de anser är ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. Studien använder sig av forskning angående Classroom management, relationen mellan lärare - elev samt Bronfenbrenners socioekologiska systemteori och fem ledarskapsteorier. Genom semistrukturerade intervjuer talar lärarna angående vad de anser är ett framgångsrikt ledarskap som sedan transkriberats för att identifiera och kategorisera olika ämnesområden. I resultatet presenteras sex olika kategorier: 1.Ramar, Rutiner och Regler; 2.Bemötande; 3.Ledarskapet förändras under högstadiet; 4.Relationer; 5.Yrkeserfarenhet; 6.Didaktik. De här sex kategorier har sedan analyserats med tidigare forskning, ledarskapsteorier och Bronfenbrenners socioekologiska systemteori. I studiens resultat del presenteras de fynd som studien har identifierat. Studien visar bland annat att regler, ramar och rutiner är viktigt för ett framgångsrikt ledarskap där lärarna utövar dem olika men har samma mål samt att elever ska bemötas med ett lugn och tålamod för att inte bidra till laddad energi i klassrummet. Ledarskapet förändras även över fyra års tid från årskurs 6 till årskurs 9. Samt att utövningen av relationer är viktigt för ett framgångsrikt ledarskap där det har identifierats relationsskillnader mellan elever och lärare. Yrkeserfarenheten har även en viktig roll för ett framgångsrikt ledarskap då lärarna förklarar hur de har förändrats som ledare under genom sin yrkeserfarenhet.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectClassroom Management, Ledarskap, Klassrum, Grundskola, Socioekologisk systemteorisv
dc.titleLärarens definition av ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. En intervjustudie med fem lärare om vad de anser är ett framgångsrikt ledarskapsv
dc.title.alternativeThe teacher’s definition of successful classroom management. An interview study with five teachers about what they consider to be successful classroom managementsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record